Estados Unidos de Amerika

       
Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

Los Estados Unidos de Amerika es un paiz grande ke se topa entre los oseanos Atlantiko i Pasifiko en la parte sentrala de Amerika del Norte, kolinda al norte kon Kanada. Es el terser paiz del Olam en terminos de tamanyo i konta kon mas de 301 milyones de avitantes.

United States of America
Estados Unidos de Amerika
איסטאדֿוס אונידֿוס די אמיריקה
Bandyera Eskudo

Situasión de Estatos Unitos
Situasión de Estatos Unitos

Kapitala: Washington, D.C.
Mayor sivdad: Sivdad de Mueva York
Linguas ofisialas: Inglez (de fákto)
Forma de governo: Republika Federala
Moneda: Dolar (EEUU)
Shefe de estado: Joe Biden
Shefe de governo: Joe Biden
Ekstension: 9 826 675 km2
·% agua: 2.198%
·Frontieras: 12.219 km
Povlasion: 331 449 281
·Densidad: 34.5 ab/km2
PIB: USD 23 315,08 milyardas
Kodigo ISO: US / USA
Prefikso telefonika: +1
Dominasion de internet: .us

Tene komo fama la reputasion de ser el primer kolonia Anklosaksona (Inglaavlante) enel Muevo Mundo i el primer de librarse de la su tierra materna, en su kavzo, Gran Bretanya. La Revolusion Amerikana que tomo lukar entre 1775-1783 rezultó con la independensia nasionala de los yamados "trese kolonias" britanikas (i el estado independente de Vermont). Djuntos formaron la primera repuvlika del mundo moderno. En 1789 la republika mueva se iva dotar de una konstitusion eskrita, la primera i la mas sharfa konstitusion eskrita ayinda vijente enel 'olam.

En el pais se topa una mezkla grande de personas de tyerras diversos komo el Reino Unido inkluyendo Inglaterra, Skosia i Gales, Irlanda del Nord i la Irlanda, Almania, Afrika, Polonia, Rusia, Kuba, Meksiko, Guatemala, Filipinas, Kina i munchos otros paizes. Tene la dosena povlasion djudia mas grande del mundo, alderedor de 6 milyones. La su primera sivdad en povlasion, Mueva York, es konosida komo un «krisol de razas.» La su sivdad kapitala es Washington, D.C..

Istoria trocar

Preistoria (16.000 AEK fina 1775) trocar

El territorio ke ya se konose komo los Estatos Unidos hue morada orijinalmente por los aborijinalos, o 'indios,' alderedor 16.000 anyos. Por 1492, bivian aproksimatamente 30.000.000 aborijinalos avlando sovre 300 linguas nativas en lo oy es el paiz.

Entre la dishkovrimento de los kontinentes amerikanos por evropeos entre 1492 (sin avlar de los echos por los Vikings en los siglos X i XI) i 1607, los evropeos no inisiaron muncha kolonisazion de la rejion. In 1607 la primera kolonya ingleza kon reushita fue fondata en lo kualo es oy endiya es el mankomun de Virginia (yamada ansina por la reina inglesa, Elizaveta). Durante los anyos del siglo XVII, la kolonisazion britanika okuryo de Carolina del Sur a Massachusetts enel nord, el kualo entonses inkluiya el oy el estato de Maine. Endemas, los Kastilyanos kolonizaron la Florida, la kuala fue kapturada por el Reyno Unido en la Gerra de la Korona Espanyola en 1713 i anyadido al imperio. Endemas, la kolonisazion okuryo en lo ke ya es Kentucky, Jeorjia, Alabama, Ohio i unos otros.

La revoluzion (1775-1783) trocar

Diskues de la Gerra de Siete Anyos (anke en la Fransia es yamada La Gerra de las Mueve Anyadas) el ganador, el Reyno Unido, levanto impuestos para pagar las deudas akumuladas durante la gerra. Los estatounitenses, los kualos anteriormente se tenian visto komo inglezos del ultramar, protestaron en kontro de los impuestos (ke fueron kitados menos el del te) ke kavzo el Boston Tea Party en Massachusetts. El governo de George III de Gran Bretanya respondyo por isolar la kolonia i kitar siertos diritos para ke otros estatos no se uniriyan kon Massachusetts. Ma afilu munchas otras kolonias viyeron las aksiones del governo britaniko komo aktos de tiraniya ke puediyan ser uzados en kontro de otros estatos tamben, y se uniyeron kon Massachusetts. Enel 4 de Djulio el Primer Kongreso de los Estados Unidos de Amerika, konosido komo el Kongreso Kontinental, fue deklarada unilateralmente la independensia de los Estatos Unitos. La Fransia fue el primer payis ke rekonosiyo este muevo payis.

La gerra no hue una gerra kompleta entre una povlasion estadounidense en kontro de soldados britanikos. Munchos - aprojimatamente uno en kada katro, 25% - apoyaron los britanikos. Inisialmente, los estatounitensos kontrolavan solo el kampo, i los britanikos ivan a ganar. Ama las armadas de la Fransia, la Espanya i los Neerlandezos se unieron kon la kavza amerikana en 1777, 1778 i 1780, dando su ayudo, lo kualo ultimatamente yego i fue konfirmado kon la kriasion del kongreso en 1783 i los britanikos askeptaron al muevo payis. Ma afilu Kanada no gano la su independensia i el estato de Vermont dechidio no unirse al muevo paiz.

Jeografia trocar

Estados Unidos de Amerika topa al norte del Kontinete Amerikano, es el segundo paiz mas grande del kontinente, konta kon 315.194 kilómetros kuadrados. La su superfisie es de montanyas i planadas, al norte kedan grandes sharas y katenas montanyosas, tamien los grandes lagos topan al norte, kon las estrivasiones al oeste de las Montanyas Rokosas, la Sierra Inyevada azia el oseano Pasifiko, al oriente las Montanyas Apalaches de norte a sud I topan kon planadas ke kedan kon el oseano Atlantiko, y mesetas al sud kon el Golfo de Meksiko.

Klima trocar

El klima es diverso, en alkunos lugares la temperatura es alta i kalorosa, en otros lugares la temperatura es basha kon inyeve en el inverno.

Governo i administrasion trocar

Los Estados Unidos es un estado parlamentario, konta kol el su major shefe de estado, el primer ministro.

Estado Kapitala Area (km2) Povlasion
Alabama Mongomery
Alaska Juneau
Arizona Phoenix
Arkansas Little Rock
Kalifornia Sacramento
Karolina del Norte Ralegh
Karolina del Sud Columbia
Kolorado Denver
Connecticut Hartford
Dakota del Norte Bismarck
Dakota del Sud Pierre
Delaware Dover
Florida Tallahassee
Jeorjia Atlanta
Hawaii Honolulu
Idaho Boise
Illinois Springfield
Indiana Indianapolis
Iowa Des Moines
Kansas Topeka
Kentucky Frankfort
Luisiana Baton Rouge
Maine Augusta
Massachusetts Boston
Maryland Annapolis
Michigan Lansing
Minnesota Saint Paul
Misisipi Jackson
Misuri Jefferson City
Montana Helena
Mueva Hampshire Concord
Mueva Jersey Trenton
Muevo Meksiko Santa Fe
Mueva York Albany
Nebraska Lincoln
Nevada Sivdad Karson
Ohio Columbus
Oregon Salem
Oklahoma Oklahoma
Pennsilvania Harrisburg
Rhode Island Providence
Tennessee Nashville
Texas Austin
Utah Salt Like City
Vermont Montpelier
Washington Olympia
Wyoming Casper

Huersas armadas trocar

Las Huersas armadas estadounidenses son miembros de la OTAN, la EUFOR y del Eurocuerpo. El ejérsito fransez, con una fuerza de personal de 547 278 en 2014 (257 920 de fuerza regular, 204 000 reservistas y cerca de cien mil de gendarmería),28 constituye una de las fuerzas militares más grandes de Europa. En 2011 el país tuvo el quinto gasto militar mundial más alto, detrás de Almania, China, Rusia y el Reyno Unido.

Demografia trocar

En los Estados Unidos ay una povlasion de 302.688.000 moradores.

Las kinsenas prinsipalas sivdades delos Estados Unidos por nifus (2010) son las sigientes:

 
Sivdad de Mueva York
 
Los Anjeles
 
Chicago

  Sivdad Estado Povlasion

 
Houston
 
Phoenix
 
Filadelfia

1 Sivdad de Mueva York Mueva York 20,116,842
2 Los Anjeles Kalifornia 4 434 878
3 Chicago Illinois 4 106 054
4 Houston Texas 2 728 790
5 Phoenix Arizona 1 936 126
6 Filadelfia Pensilvania 1 751 430
7 San Antonio Texas 1 609 504
8 San Diego Kalifornia 1 332 131
9 Dallas Texas 1 215 817
10 San Jose Kalifornia 1 097 025
11 Detroit Michigan 1 040 443
12 Jaksonville Florida 973 046
13 San Francisco Kalifornia 936 826
14 Indianapolis Indiana 932 369
15 Austin Texas 924 964


Eknografia trocar

Los primeros avitantes del paiz hueron los puevlos indijenas, munchos de eyos aínda moran en la tierra de sus antepasados, los estados kon mayor nifus indíjena zon Alaska, Muevo Meksiko, Oklahoma, Arizona I Dakota.

La sosiedad estadounidense es un mezkla de muchas kulturas venidas de otras partes del planeta, los evropeos zon una de las majoras komunidadades afinkadas en todo el paiz, ma endagora mismo, los amerikanos de otros paizes han emigrado a los Estados Unidos, prinsipalmente de Meksiko, países de la mar Karibe i de paizes sentroamerikanos.

Linguas trocar

La lingua ofisiyala delos Estados Unidos es el inglez. En alkunos estados ay linguas aborijinalas kon pueder ofisial, inkluyendo linguas nativas (komo el Kree en teritoriyos del Nordoeste). Sovre un 15% dela povlasion djeneral tene el kastilyano komo lingua nativa, es sigunda linga mas avlada en el paiz, ay avlantes nativos en Muevo Meksiko, Kalifornia, Texas, Florida, Arizona, endemas ay komunitas emportantes en Kolorado, Nevada, Mueva York, Illinois i Oklahoma; el kaltilyano es una lingua ke muchigua en el paiz, kada dia ay mas avlantes dela lingua kastilyana en todos los estados del paiz.

Relijion trocar

En los Estados Unidos zon todas las relijiones del olam, es un paiz de mayormente kristiano, las iglezias kristianas tienen un numero de kreyentes, las iglezias protestantes zon las mas numerosas, enluego sigue la iglezia katolika, ansina komo otras denominasiones, entre eyas, la Iglezia de Jesukristo de los Santos de los ultimos dias, i los testemunyos de Jehova.

Endemas, los Estados Unidos es uno de los paizes ande ay munchos djudios del mundo, dempues de Israel, la grande komunita son los azkenazim.

Edukasion trocar

En Estados Unidos konta kon emportantes institusiones edukativas, el embezo komienza en la chikez de las personas.

Kultura trocar

 
Sembols de la kultura estadounidense: tarta de manzana, béisbol y la bandera nacional.

Los Estados Unidos de Amerika es una nasion multikulturala, la baza zon los puevlos indijenos, ma la mayor parte de la povlasion es de orijin evropeo, la su ideolojia es oksidentala, se amostra un paiz kon muncha imigrasion, ay una mistura de tradisiones i kulturas.

Folklor trocar

 
Sembols de la kultura indijena, danza del pow wow.

Delos puevlos aborijinalos keda muncha kultura ansestrala, los indijenos kudian la su kultura raiz, la danza es uno delos sembols mas vistos, los pow wow es una danza indijena ande bailan los nativos amerikanos kon vestidos koloridos.

La muzika del Bayou, es parte del folklore delos Estados Unidos, es parte de la muzika country, es un kultura nasyonala de los estadounidenzos, los vestidos son de djente kampera ke toka muzika de grande valor.

Kuzina trocar

En los Estados Unidos ay munchos sembols dela kuzina del paiz, el indiano es parte de los alimentos delos estadounidenses. La tarta de mansana es otro sembol de la kuzina estadounidense, ansia komo torta de fresa o morango kon los kolores de la bandyera delos Estados Unidos, en mavi, blanko y kolorado.

Literatura trocar

Edgar Alan Poe es uno de los grandes eskritores delos Estados Unidos.

Espor trocar

 
Saddle bronc riding; in rough stock events, the animal usually "wins."
 
El fútbol amerikano espor mas visto en la television.[1]

Los Estados Unidos es un paiz onde el espor forma parte emportante del desvelopamiento de la sosiedad, ay munchos esportes djogados komo el futbol amerikano, el beisbol, el basquetbol, el futbol soccer, la natasion, entre otros.

El rodeo es parte emportante de la kultura de los Estados Unidos, munchos estados es praktikada la suerte de montas de toros, el espor vino del sud, prinsipalmente del Meksiko kon la yegada de los espanyoles kon kudia de ganado. Oy en dia se djoga en kaji todos los estados de oeste de los Estados Unidos.

En el sieklo XIX el beisbol era konsiderado espor nasionalo de los Estados Unidos, es uno de los esportes mas djigados en el paiz, ay ligas grandes en todos los estados.

Endemas, los Estados Unidos fueron sede de los Djogos Olimpikos de veran i de inveerno en segidas okasiones, las sedes fueron Los Anjeles, Atlanta, Salt Lake City

Ver endemas trocar

Bibliografia trocar

Referensias trocar

Atamientos eksternos trocar

  Klika akí para ver las imajes de Commons ensima de Estados Unidos de Amerika.
 
Wikipedia
Vikipedya en inglez es una versión de Vikipedya en un idioma ke se havla en este paez. Puedes visitarla y contribuir.
 
Wikipedia
Vikipedya en español es una versión de Vikipedya en un idioma ke se havla en este paez. Puedes visitarla y contribuir.



 
Paizes de Amerika
 

Antigua i Barbuda | Arjentina | Ayti | Bahamas | Barbados | Belize | Bolivia | Brasil | Chile | Djamaika | Dominika | Ekvador | El Salvador | Estados Unidos | Granada | Guatemala | Guyana | Honduras | Kanada | Kolombia | Kosta Rika | Kuba | Meksiko | Nikaragua | Panama | Paraguay | Peru | Repuvlika Dominikana | Santa Lusia | San Kitts i Nevis | San Vicente i las Granadinas | Surinam | Trinidad i Tobago | Uruguay | Venezuela

Dependensias: Anguilla | Aruba | Bermudas | Clipperton | Izlas Virjenes Amerikanas | Izlas Virjenes Britanikas | Isolas Kaiman | Izlas Malvinas | Groenlandia | Guadalupe | Karibe Neerlandez: Bonaire | Saba | St. Eustatius | Kurasao | Martinika | Montserrat | Guyana Franseza | Saint-Martin | Sint Maarten | Puerto Riko | Turks i Kaikos