Fransia

payis evropeo
       
Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.


Fransia, konosida ofisialmente komo la Repuvlika Franseza (en fransez République Française), es un paiz evropeo, uno de los fondadores de la Union Evropea. El su nombre deriva de la tribu de los frankos ke invadio Galia. La Fransia inkluye tambien rejiones, izlas i arkipielagos en munchas partes del mundo. La su kapital es Paris. Las sus otras grandes siudades son Lyon, Marseya, Lille, Toulouse, Bordeaux, Nantes, Nice, Estrasburgo, Rennes i Grenoble.

République Française
Repuvlika Fransesa
רפובליקה פֿראנסאיזה
Bandyera Eskudo

Situasión de Fransia
Situasión de Fransia

Kapitala: Paris
Mayor sivdad: Paris
Linguas ofisialas: Fransez
Forma de governo: Repuvlika
Moneda: Euro
Shefe de estado: Emmanuel Macron
Shefe de governo: Gabriel Attal
Ekstension: 643 801 km2
·% agua: 0.26%
·Frontieras: 2.889 km
·Kostas: 5.500 km
Povlasion: 67 749 632
·Densidad: 105.5 ab/km2
PIB: USD 2957,88 milyardas
Kodigo ISO: FR / FRA
Prefikso telefonika: +33
Dominasion de internet: .fr

La Fransia kontinental limita a suroeste kon Espanya (623 km) i Andorra (56,6 km), al oeste kon el Oseano Atlantiko; al norte kon el kanal de la Mancha; al noreste kon Beljika (620 km), Luksemburgo (73 km), Almania (451 km) i Suisa (573 km); al este kon Monako (4,4 km) e Italia (488 km); i al sureste kon la Mar Mediterraneo. En su tyerra de paiz de ultramar de Amerika del Sud la Guayana franseza limita kon Brasil (la su mayor frontiera kon un pais vesino: 673 km), Surinam (510 km) i las Antiyas Olandezas (bordeando San-Martin). Los fransezos se refieren komunmente ala tierra del paiz kontinental komo l'Hexagone (el Eksagono) por la su forma jeometrika.

La Republika Fransesa es una demokrasia organisada komo republika semiprezidensial. Es un paiz altamente dezvelopado i está konsiderado la setena ekonomia maz grande del mundo, por lo ke es un paez de primer mundo. Las sus ideales maz emportantes están plazmados en la Deklarasion de los Diritos del Ombre i del Sivdadano.

La Fransia es el mas turistiko paiz del mundo, in 2007 yegaron a eya mas de 80 milyones de turiztos ajenos. Es paiz adelantado ke su ekonomika es de la mas grande del mundo el septimo el grande in mundo.

Istoria trocar

Istoria mueva trocar

La aktual sinkena republika es la siguente de kuatro denantes: la primera (1792-1804), desde la istorika revolusion franseza del anyo 1789; la segunda (1848-1852) dòśpùes i motos del 1848 pero terminada con la yegada de Luis Bonaparte; la terzera (1875-1940), nasida diskués de la komuna de Paris i akavada kon la okupasion nazista; la katrena (1946-1958) dempues de la gerra fin la gran krisis de la gerra de Arjelia.

Jeografia trocar

Fransia es un paiz ke forma parte del territorio mas oksidental de Evropa, la su frontiera naturala zon Los Pirineos, masizo montanyoso ke divide Espanya de Fransia i Andorra. La Repuvlika Fransesa topa al oriente kon Suisa i Almania, al sud kon la mar mediterranea, Italia i Monako, al oksidente kon Espanya i nord kon Bekjika o el oseano Atlantiko.

En la mar meditarranea, Fransia poseye territorios enklavados huera del kontinente, ke azen frontiera kon Brasil y Surinam, yamada Guyana Franseza. El territorio mas oriental dela Fransia, zon las izlas Polinesias, un arkipielago de isolas atopadas kon el kontiente de Oseania i ke konforman un departamento.

Klima trocar

El klima es diverso, en alkunos lugares al sur, la temperatura es alta i kalorosa, en otros lugares la temperatura es basha kon inyeve enel inverno. El klima al sur de Fransia es mediterraneo, al norte es un klima atlantiko i en alkunas izlas komo en las polinesias i Guyana Franseza ay shara tropikala.

Governo i administrasion trocar

Fransia es una republika parlamentaria i lejilastiva, el su major shefe de estado es el primero ministro, kien representa el poder exekutivo de la nasion, ma endemas konta kon la otoridad ledjilastiva, kamara del senado y el tribunal supremo de djutisia.

Forma de Govierno trocar

La Republika Franseza es una demokrasia organisada komo republika semiprezidensial.

Asamblea Nasional Senado
   
577 miembros 331 miembros
555 de Fransia 306 de Fransia
22 de DOM-TOM 13 de DOM-TOM
12 de eksterior
5 anyos 9 anyos
eleksion 10/17 de junio 2007 eleksion 26 de septiembre 2004
   
Presidente Presidente
Bernard Accoyer Christian Poncelet
   

Organizasion territoriala trocar

 
N. Nombre Franses nombre Ladino Kapital Bandiera
1 Alsace Alsasia Estrasburgo  
2 Aquitaine Akitania Bordeaux  
3 Auvergne Auvernia Clermont-Ferrand  
4 Basse-Normandie Baja Normandia Caen  
5 Bourgogne Borgonya Dijon  
6 Bretagne Bretanya Rennes/Roazhou  
7 Centre Sentro Orleans  
8 Champagne-Ardenne Shampanya-Ardenne Chalons-en-Champagne  
9 Corse Korsega Ajaccio  
10 Franche-Comté Franko Kondado Besanson  
11 Haute-Normandie Alta Normandia Rouen  
12 Ile-de-France Ada de Fransia Paris  
13 Languedoc-Roussillon Languedok Roseyon Montpellier  
14 Limousin Lemosin Limoges  
15 Lorraine Lorena Metz  
16 Midi-Pyrénées Mediodia Pirineos Tolosa  
17 Nord-Pas-de-Calais Norte Paso de Kalais Lille  
18 Pays de la Loire Paises del Loira Nantes  
19 Picardie Pikardia Amiens  
20 Poitou-Charentes Poitou-Charentes Poitiers  
21 Provence-Alpes-Côte d'Azur Provenza Alpes Kosta Azul Marseya  
22 Rhône-Alpes Rodano Alpes Lyon  
Guadeloupe Guadalupe Basse-Terre  
Guyane Juayana Fransesa Cayenna  
Martinique Martinica Fort-de-France  
La Réunion Reunion Saint-Denis  
Mayotte Mayotte Mamoudzou  

Djustisia trocar

Fransia  
  Djustisia
 
Sistema
Sistema de base: Kodigo Napoleoniko
·En funsion da: 1994 substituye del 1810
  Primer grado
Tribunales Lokales: 473
Kortes: 186
Tribunales de Polisia: 454
  Segundo grado
Kortes de segundo grado: 35
  Terser grado
Kortes de terser grado: 104
  Tribunal Supremo
Tribunal Supremo:  
Datos Estatistikos
Delitos per 100.000 hab. 6.666
Asesinatos per 100.000 hab. 3,6 (2003)
Pena de Muerte:   Abolision enel 1981


Fransia es una de las nasiones evropeas ande se prokuran los diritos umanos, endemas hue abolida la pena de muerte en el anyo de 1981. Es una de las nasiones kon basho indizio de krimen, es uzado el yamado kodigo napoleoniko.

El sistema de djustisia nasional es distribuyida por todo el paiz, Fransia konta kon 186 kortes i 473 tribunas lokales.

En el paiz hue kriada la Interpol, sistema de polisia kon informasion kompartida kon otros paizes del olam, el prinsipio de azer una polisia internasionala para kustodia de la nifus.

Huersas armadas trocar

Las Huersas armadas fransezas son miembros de la OTAN, la EUFOR y del Eurocuerpo. El ejérsito fransez, con una fuerza de personal de 547 278 en 2014 (257 920 de fuerza regular, 204 000 reservistas y cerca de cien mil de gendarmería),28 constituye una de las fuerzas militares más grandes de Europa. En 2011 el país tuvo el quinto gasto militar mundial más alto, detrás de los Estados Unidos, China, Rusia y el Reyno Unido.

Diretos umanos trocar

Las leyes fransezas gozan de una grande plenitude por ser Fransia onde los diretos umanos tienen un alto desvelopamiento, a raiz de la deklarasion de Los Diretos Umanos, yevado akabo en Fransia, el paiz es destino de asilo politiko para sivdadanos ajenos o estranieros.

Ekonomia trocar

Fransia es una de las nasiones kon alto desvelopamiento en el mundo, la su ekonomia es diversa. Una de las prinsipales aktividades ekonomikas de Fransia es la indistria, la favrikasion de produktos kimikos, endemas se azen en Fransia alkunas markas de automoviles.

Agrikultura trocar

El desvelopamiento de la industria agrikola, ha hecho de Fransia, una de las nasiones mas produktivas de frutos, semiyas i zarsavates, ansi komo kultivo de plantas para la industria textil, kimika i alimentaria. La elavorasion de fragansias o perfumes es parte de la produksion agrikola.

Turizmo trocar

Es uno de los paizes mas visitados del mundo, konta emportantes atraktivos kulturales, artistikos, naturales, esportivos, sientifikos i teknolojikos.

Infraestruktura trocar

Komunikasion i transporte trocar

 
TGV, un tren de alta velocidad.

Fransia kuenta kon una grande rede de estradas ke kovren un elevado porsentaje del territorio nasionalo, mismamente es aprovechado por la una grande kantidad de linyas de trenos ke konektan todo el paiz.

La red de ferrocarril es de 29 640 kilómetros (cifra de 2008), siendo la segunda mas extensa de Evropa Oksidentala por basho dela Almania.[1] Es operada por la empresa estatal SNCF (Sociedad Nacionala de los Ferrocarriles Fransezos) ke poseye trenos de alto prestor komo el Thalys, el Eurostar i el TGV ke alkanza los 320 kilómetros por ora. Los trenos Eurostar conektan Fransia a través del Eurotúnel kon el Reyno Unido. Endemas ay conexiones ferroviarias kon los sus demas paiaes vizinos de Evropa, egzepto kon Andorra. Ademas ay metro en varias sivdades del paiz komo París, Lille, Lyon, Marsella, Rennes i Toulouse.

Ay en Fransia kaji un milyon de kilómetros de kalzada en el paíz.[2] La región de París posee la red más densa de carreteras, que la unen con prákticamente todas las partes del país y con Beljika, Espanya, Monako, Suisa, Almania i Italia. No hay ningún precio por impuestos en las estradas, sin embargo, el uzo de la autopista tiene peaje excepto en los alrededores de las grandes aglomerasiones. Las markas fransezas dominan el merkado de los automóviles en el paíz, como Reno (el 27 % de koches vendidos en Fransia en 2003), Pejo (el 20,1 %) y Sitroen (el 13,5 %).[3] Más del 74 % de los coches nuevos vendidos en 2007 tenían motor diésel.[4]

Ay 478 ayropuertos, inkluyendo kampos de aterrizaje. El Ayropuerto de Paris-Charles de Gaulle, lokalizado en los alrededores de Paris, es el ayropuerto más grande y kon más actividad del paíz, manejando la mayoría del tráfiko sivil y komersial, i konektando Paris kon kaji todas las grandes sivdades del mundo. Air France es la linya ayrea nasionala, aunque numerosas kompanyías ayreas privadas proporsionan viajes doméstikos i internasionalos.

Ay diez portos prinsipales, el más grande de los kualos es el de Marseya. 14 932 kilómetros de vías fluviales atraviesan Fransia incluyendo el Canal del Mediodía que conecta el mar Mediterranea kon el oséano Atlántiko por el río Garona.

Demografia trocar

Fransia
 


Muchiguamiento natural: {{{muchiguamiento}}}
·anyos: 2000-2005
natural: {{{}}}
Fekundidad: 1,9
Natalidad: 13 ‰
Mortalidad: 8,5 ‰
Mortalidad Infantil: 3,7 ‰
Esperansa de Vida: (2006)
·Ombres: {{{om}}}
·Mujeres: 84
Matrimonios 4,4 ‰
Divorsios 2,2 ‰
N° Famiyias: 24.523.000
Komp.Famiya 2,3
Povlasion urbana 76,7 %
Imigrantes: 53.879
Ekstranieros: 3.263.186
  portugeses 553.663
  maruekos 504.096
  arjelinies 477.482
  turkos 208.049
  italianos 201.670
  espanyoles 161.762
  tunizin 154.356
Grupos Etnikos franses 94,4%
Linguas {{{linguas}}}
Relijiones:  
  katolicos 76,2%
  atei 14,0%
  musulmanes 5,6%
  protestantismo 1,9%
  judios 1,0%
otras 1,3%

En Fransia ay 66,736,000 avitantes, la grande mayorita mora en zonas urbanas o sivdades, la sivdadania franseza se obtiene por nasimiento, los nasidos en Fransia zon yamados fransezos. El paiz konta kon una grande komunidad de imigrantes, venidos prinsipalmente de paizes fronterizos, del kontinente afrikano i de paizes del oriente medio.

Linguas trocar

La lingua mas avlada en el paiz es el fransez, endemas esta lingua se avla en munchos paizes de distintos kontinentes, lo ke la konvierte de las mas ekstendidas en el mundo.

En Fransia egzisten otras linguas komo el la lingua de Oc o lingua oksitana, la lingua bretona, el esukera o lingua vaska, la lingua katalana i el korso. Tambien se avla otras linguas komo el inglez, el alman, el italiano, el arabo I el kastilyano por lindes frontierizos i la migrasion.

Relijion trocar

El kristianismo es la relijion mas praktikada, el katolizismo es la kilisia kon mayor numbero de edifisios de kulto, tambien ay kilisias evajelikas o protestantes komo el luteranizmo.

Fransia es una de las nasiones onde el ateizmo konta kon una grande povlasion atea, el 14% de los fransezos konfiesa no tener ninguna kreyensia relijiosa.

El djudaizmo es ampliamente pratikado por una grande komunita djudia que se a afinkado en munchas sivdades fransezas, la mayora komunta djudia mora en la sivdad de Paris.

Edukasion trocar

En Fransia la edukasión no ay koste, tanto para los frasezos komo para las ajenos de otros paizes.

Kultura trocar

Fransia es una de las nasiones kon alto desvelopamiento artistiko i kulturalo en el olam. Grandes ombres i mujeres de sensia nasieron en este paiz, kuyos aportos son vitales para la umanitad.

Arkitektura trocar

Munchos buenos arkitektos han levantado emportantes edifisios de una arkitektura afamada y rika en susesos istorikos.

Kuzina trocar

En Fransia, la kuzina es una grande lashon o tradision, es uno de los paizes ande munchos de los alimentos se konosen komo komida gourmet.

Espor trocar

Fransia es uno de los paizes onde el espor tiene grande trasendensia entre la povlasion. El Tour de France es uno de los eventos mas emportantes del espor fransez.

Ver endemas trocar

Referensias trocar

  1. CÍA World Factbook. «Country Comparison : Railways» (en inglés). Consultado el 6 de octubre de 2014.
  2. «Transport in France». iRAPInternational Transport Statistics Database (13 de abril de 2008). Consultado el 6 de octubre de 2008.
  3. Revista L'automobile, serie 2003/2004 pájina 294
  4. La voiture, ademe.fr, Consultado el 6 de octubre de 2008

Atamientos eksternos trocar

  Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Fransia
 
Wikipedia
Vikipedya en fransez es una versión de Vikipedya en un idioma ke se havla en este paez. Puedes visitarla y contribuir.


 
Rejiones de Fransia
 

Ada de Fransia   | Akuitania   | Alsasia | Alta Normandia   | Auvernia   | Baja Normandia | Borgonya   | Bretanya   | Franko Kondado   | Korsega   | Languedok Roseyon   | Lemosin   | Lorena   | Mediodia Pirineos   | Norte Paso de Kalais   | Paises del Loira   | Pikardia   | Poitou-Charentes   | Provenza Alpes Kosta Azul   | Rodano Alpes   | Sentro | Shampanya-Ardenne  
Guadalupe   | Juayana Fransesa   | Martinica   | Reunion  


 
Paizes de Evropa
 

Albania | Almania | Andorra | Austria | Azerbaidjan | Beljika | Bielorusia | Bosnia i Hersegovina | Bulgaria | Dinamarka | Eslovakia | Eslovenia | Espanya | Estonia | Finlandia | Fransia | Gresia | Irlanda | Islandia | Italia | Kazakistan | Kipre | Kroasia | Letonia | Liechtenstein | Lituania | Luksemburgo | Madjaristan | Makedonia | Malta | Moldova | Monako | Montenegro | Norvejia | Paizes Bashos | Polonia | Portugal | Repuvlika Cheka | Reyno Unido | Rumania | Rusia | San Marino | Serbia | Sivdad del Vatikano | Suesia | Suisa | Turkia | Ukraina


 
Paizes miembros de la Union Evropea
 

Almania | Austria | Beljika | Bulgaria | Dinamarka | Eslovakia | Eslovenia | Espanya | Estonia | Finlandia | Fransia | Gresia | Irlanda | Italia | Kipre | Letonia | Lituania | Luksemburgo | Madjaristan | Malta | Paizes Bashos | Polonia | Portugal | Repuvlika Cheka | Reyno Unido | Rumania | Suesia