Venezuela

payis de la Amerika del Sud


Venezuela es un paiz ke topa al norte de la Amerika del Sud. Tiene sus lindes al norte en su mar territoryala kon Estados Unidos (Puerto Riko), Aruba, Kurasao i Bonaire (Paizes Bashos), Repuvlika Dominikana, Martinika (Fransia), Isolas Virjenes Britanikas (Reyno Unido) i Trinidad i Tobago. En la parte kontinentala tiene sus lindes al sud kon Brasil, al oeste kon Kolombia i kon Guyana al este. El nombre ofisial aktual es Repúvlika Bolivariana de Venezuela.

Ikono de referensias
Ikono de referensias

Este artikolo o seksion nesesita referensias ke apareskan en una puvlikasion soportada.
Puedesh, akresentar o enkomendar al autor prinsipalo en la su hoja de diskusion. Mientres tanto, no kites este avizo.

     
República Bolivariana de Venezuela
Repuvlika Bolivariana de Venezuela
ריפובֿליקה בוליבֿאריאנה די בֿיניזואילה
Bandyera Eskudo

Situasión de Venezuela
Situasión de Venezuela

Kapitala: Karakas
Mayor sivdad: Karakas
Linguas ofisialas: Kastilyano
Forma de governo: Repuvlika
Moneda: bolívar soberano
Shefe de estado: Nicolás Maduro, Juan Guaidó
Shefe de governo: Nicolás Maduro
Ekstension: 912 050 km2
·% agua: 0.3%
·Frontieras: 4.700 km
·Kostas: 3.000 km
Povlasion: 28 515 829
·Densidad: 31.4 ab/km2
PIB:
Kodigo ISO: VE / VEN
Prefikso telefonika: +58
Dominasion de internet: .ve

Etimolojia trocar

El nombre de Venezuela istórikamente se tiene relasionado kon el trokamyénto del biervo italiano Venezia, deke las kazas de los indijenas venezuelanos, las kualas estavan fraguadas ensima de una laguna enel estado de Zulia, paresen en muncho a la sivdad de Venezia. Afilu oy endiya se kreye endemas un sigundo orijin, ke viene de un biervo aborijino. La versiyon mas konosida de este orijin, dize ke en la anyada de 1499, Alonso de Ojeda, endjunto a Américo Vespucio, viajavan por la beira del nord de Amerika del Sud i kuando arrivaron a lo ke oy es yamado Golfo de Venezuela, en la entrada al Lago de Maracaibo, se toparon kon un puevlo aborijin, los añu, los kualos bivian en kazas fraguadas ensima del agua del lago, por modre de maderos klavados enel fondo de la laguna. Antonses, Alonso de Ojeda kreyó ke paresían a las kazas de la sivdad de Venezia i por esto, yamó a la rejón, Venezia Chika, o Venezuela. Otras versiyones, bazadas en tekstos istorikos, indikan ke el nombre viene de un biervo aborijin e sinyifika "Agua Grande", aziendo referencia al Lago de Maracaibo.

Istoria trocar

 
Simón Bolívar, uno de los Libertadores de Amerika

Alkunos istoriadores separan la istoria de Venezuela en 8 epokas o períodos, los kualos zon: el Pre-kolombino, el kualo tiene la istoria denantes de la arrivada de Kristobal Kolon; la de El Dishkovrimyénto, la Konkista i Kolonia espanyola, la priméra Repuvlika i la Gerra de independensia de Espanya (entre 1810 i 1821); el período de definisiyon polítika de la Repúvlika, la brega entre lucha entre konservadores i libberalos, la Gerra Federala, el federalizmo i kaudiyismo entre 1835 i empesijos del syéklo XX; el trokamyénto de la sosyeté verso la demokrasia i la demokrasia desde 1958 asta oy endiya.

Jeografia trocar

 
El Salto Ángel

El paiz konta kon un area de 916.445 km² i se topan mueve rejiones naturalas ke azen del paiz uno de los mas variados del kontinente i del mundo. Estas rejiones zon:

Rekursos naturalez trocar

hentre eyos deztakan loz mineralez komo petrólio, gaz natural, ierro, bauxsita, karvón, horo y diamantez; loz rekurzos peskeros zon havundantes enla fachada marítima karibeña y hatlántica; los rekursos foreztales i las bastas extenziones hagrícolas y pekuarias ce ayan en Los Yanos y en las sonas handinas.

Jeolojiya trocar

La formasión del territorio nasional tiene lugar enel prozeso de formazión del kontinente zuramericano kuando éste se encontrava estrechamente hunido al kontinente afrikano. Desde el Precámbrico asta el Paleozoico eztoz doz kontinentes ce henkontraban hunidos. El Zur del paiz hes el de máz hantigua formasión, destakándose de hesa región el Eskudo Guallanéz khe junto al Eskudo de vrasil conforman una de laz formasiones maz antijuas del planeta kon maz de 3.500 miyones de haños.

Klima trocar

Por modre al toparse en el trópiko, Venezuela ay un klima kálido i lluvioso en djeneral, pero las montanyas, los vientos del mar, ay diferensia klimátika. La latitud tiene poca importancia, pero la altitud cambia drasticamente el clima, sobre todo en la temperatura, alcanzando valores muy diferentes, como se menciona a continuación:

  • Tropikal : dezde el nibel del mar hasta 800 m. La temperatura medial hanual ronda d 22º a 29º. Hun egemplo d hezte klima zon laz siudades de Marakaivo (árido) o Guanare (de sabana).
  • Tropikal cálido de montaña: hentre 800m a 1.500m. (entre 18º a 22º). El klima propio d karakas y Merida.
  • Tropikal templado de montaña: hentre 1.500 a 2.800m (entre 14º a 18º). Egemploz zon La Kolonia Tobar y Timotes.
  • Klima de Tundra: por hensima delos 2800m. laz temperaturas eztan por devajo de 14º pero por hensima de 0º, egemplo zería Zan Rafael de Mucuchíes y Apartaderos.
  • Klima Friyo: en los pikos de máz de 4.700 m en donde reinan las niebes perpetuas, las temperaturas eztán por devajo de 0º.

Idrografiya trocar

Benesuela ezta konformada pordos jrandes kuenkas idrográfikas, la principal es la del Karibe, sin envargo la del río Orineco (tanvién konsiderada kuenka del Oséano Atlántico) es una de las mallores de Zudamérika.

Loz prinsipales ríos del paíz zon el Orineco, el Hapure, el Karoní, entre hotroz.

Relieve trocar

Benesuela poseeee un reliebe bariado khe ba dezde laz kunvres dela Kordiyera Handina en el oeste hazta laz planisies deltaikas enel ezte pazando por los Yanos en el sentro-zur i la kadena del litoral enel Sentro-norte.

Flora i fauna trocar

Hel paíz hes Konsiderado komo huno delos 17 Paizes Megadibersoz por poseeeer huna jran kantidad i dibersidad de hezpecies.

Governo i administrasion trocar

En Venezuela egzisten 5 poderes asigun la Konstitusiyon de 1999: Exekutivo, Lejislativo, Judisialo, Elektoralo i Moral (o Sitizeno).

El presidente en Venezuela es eskojido por voto direkto i universal; fonksiona komo el shef del estado i de govyerno. El su mandato es de 6 anyos, anke puede ser eskojido mas veses. El presidente desinyna al visepresidente i dechide el tamanyo i la konformasiyon del konsesho de ministros. El presidente endemas, puede mandar al parlamento partes de leyes ke el kreye ke no son apropiadas, anke una majorita enel parlamento puede kitar estas demandas del presidente.

El parlamento es yamado Asamblea Nacional. Tiene 165 myémbros, de los kualos tres apresentan a los puevlos aborijinos del payis; estos diputados son eskojidos por 5 anyos i pueden partisipar en asta 2 eleksions adisionalas. Ansina komo el presidente, son eskojidos por voto direkto i universal, en una meskla de listas de partito i kandidatos por nombre i alkunya, kon 40% i 60%, respektivamente. El djuzgo mas emportante del payis es el Djuzgo Supremo i sus myémbros son eskojidos por el parlamento por 12 anyos.

La Konstitusiyon del anyo 1999 aze referensia a un referéndum ke kale azerse si se presisa kitar a una persona del puesto ke tiene, si fue eskojido por voto; este afito se aze dempues de la mitad del tyempo del mandato, para ansina azer a la sosyeté mas puederoza. Los presidentes que han gobernado a Venezuela desde su formación son los siguientes.

Organizasion territoriala trocar

Venezuela es una repúvlika sentro-federala, partajada en 23 estados, el Distrito Kapital (ande se topa la sivdad de Caracas), 72 dependensias federalas (isolas chikas, en su majorita despuevlados) i la Guayana Essekiva (rejion de Guyana ke Venezuela demanda):

Cada estado se divide en munisipios, los kualos a la su vez, en parroquias¹. Egzisten enel payis 335 munisipios i 1065 parroquias.

En Venezuela egziste endemás un ordenamyénto por rejiones polítiko-administrativas, el kualo engrupa a los estados asigún las sus karakterístikas sosyalas, ekonómikas i tradisionalas; en Venezuela egzisten 10 rejiones polítiko-administrativas.

¹ Las parroquias son definisiones kriadas kon el buto de azer menos sentralisada el govyerno de las munisipalidades, i endemas para dividir los djuzgos de las munisipalidades, yamados "Jefaturas Civiles".

 
Estado Kapitala Area (km2) Povlasion
Amazonas Puerto Ayacucho
Anzoategui Barselona
Apure San Fernando de Apure
Aragua Maracay
Barinas Barinas
Bolivar Sivdad Bolivar
Carabobo Valensia
Cojedes San Carlos
Delta Amakuro Tukupita
Falkon Santa Ana de Coro
Lara Barkisimeto
Monagas Maturin
Mueva Esparta La Asunsión
Mérida Mérida
Portuguesa Guanare
Sucre Kumana
Tachira San Cristóbal
Trujiyo Trujiyo
Vargas La Guaira
Yarakui San Felipe
Zulia Maracaibo

Ekonomia trocar

La ekonomia del payis esta bazada enel petroleo, para vendersen a otros payises i para uzarse en la industria nasionala. El payis tiene unas de las reservas de este idrokarburante mas grandes del mundo, el kualo es prosesado por la kompanyia nasionala PDVSA. La industria nasionala tuvo sus empesijos enel anyo 1875, kuando la Kompanyia Petrolera del Táchira dezvelopó el primer pozo petrolero en la fazienda La Alquitrana, enel estado de Táchira. Enel anyo 1922 tiene sus empesijos a grande skala la industria petrolera, dezvelopando ansina una serie de afitos ke trokaron el payis. Shukur a los eshuérsos del venezuelano Juan Pablo Pérez Alfonzo, es fondada la OPEP.

Infraestruktura trocar

Komunikasion i transporte trocar

En Venezuela los diaryos de mayor distrivusión zon el diaryo deportivo Meridiano,i los matutinos Ultimas Noticias, El Nacional, El Universal y el vespertino El Mundo. En algunas regiones existen periódicos de circulación local mucho más importantes; quizás los ejemplos más notables son Panorama, editado en Maracaibo, Estado Zulia, El Carabobeño editado en Valencia, Estado Carabobo, El Impulso (dekano de la prensa venezolana) editado en Barquisimeto, Estado Lara y El Tiempo editado en Puerto la Cruz, Estado Anzoátegui.

Las cadenas de televizión más emportantes son Radio Caracas Televisión (RCTV), Venevisión i Televen. Un kanal de notisias de emisyón lokal, Globovisión. La kadena estatal de alcance nasional, Venezolana de Televisión (VTV), istorikamente no ha tenido niveles de sintonya tan altos komo el de las kadenas komersiales, aunke resientemente, la situasión politika ha kontribuido a revertir esta tendensia. Enel anyo 2003 es fondada por el Gobyerno Nasional una televisora de karakter kultural yamada ViVe (Visión Venezuela) cuyo buto konsizte enel reskate kultural venezolano.

Venezuela kuenta kon una grande red de estradas ke kubren un elevado porcentaje del territorio nasionalo, el mismo es aprovechado por un gran cantidad de líneas de autobuses que conectan todo el territorio siendo reconocidas por su bajos precios. Aunque en desarrollo, el país además, posee líneas ferreas que actualmente se encuentran en proceso de expansión. Mención especial merecen los sistemas de Transporte Masivo de Pasajeros con que cuentan las principales ciudades, particularmente el subterraneo existente en la Capital Caracas, llamado Metro de Caracas, C.A., también se esta construyendo el Metro de Maracaibo, Metro de los teques, Metro de Valencia, Trolmérida, Transbarca Barquisimeto.

Demografia trocar

Venezuela
 


Muchiguamiento natural: {{{muchiguamiento}}}
·anyos:
natural: {{{}}}
Fekundidad:
Natalidad:
Mortalidad:
Mortalidad Infantil:
Esperansa de Vida: (2010)
·Ombres: {{{om}}}
·Mujeres:
Matrimonios
Divorsios
N° Famiyias:
Komp.Famiya
Povlasion urbana
Imigrantes:
Ekstranieros: 7.289.149
Kolombianos   964.000
Espanyoles   140.800
Portugezos   26.600
Arjentinos   8.000
Salvadoranos   7.900
Kubanos   6.800
Grupos Etnikos Mestizos 70%
Aborijinalos 12%
Krioyos 10%
Pretos 8%
Linguas {{{linguas}}}
Relijiones: Katolikos   86,1%
Protestantismo   8%
Djudios   0,1%
Musulmanos   1%
otras 22,9%

Los venezolanos poseen una kombinasión rika de erensias. Durante el período denominado kolonización, ce mesklaron indíjenas, kolonos españales y afrikanos. A partir del siglo XX binieron a inkorporarse a la zociedad benesolana personas de origen halemán, croata, italiano, españal, portugés, sirio, libanés i de dibersos paízez de la rejión (kulombianos, chilinos, arjentinos, ekuatorianos, peruanos, dominikanos y aitianos). Oi en día la malloría de los Benesolanos tiene azendensia españala, indíjena y afrikana. Aprocsimadamente el 80% de la poblasión bibe en háreas hurbanas hen la parte norte del paíz, mientraz khe kasi la mitad dela zuperficie de Benesuela al sur del río Orinaco, kontiene zolamente el 20% dela poblasión. Xablón:VT

Linguas trocar

Aunkhe el paíz hez mallormente monolinge en kazteyano, en Benesuela se ablan numerosas linguas. El idioma ofisial rekonosido por la konstitución es el kazteyano, zin henvargo ce heztavlese máz de una treintena de lenguas indígenas (guajiro, warao, pemón, kariña, etcétera), para el uso oficial de los pueblo indígenas, la mayoría con pocos hablantes (menos del 1% de la población total). Los inmigrantes, además del castellano, hablan sus propias lenguas; destacando el italiano, árabe y portugués. Este último es hablado en Santa Elena de Uairén (Bolívar) por buena parte de la población por su cercanía a Brasil, en el poblado de Colonia Tovar (Aragua) se habla un dialecto del alemán (Alemán Coloneiro). Los profesionales, académicos y las clases medias y altas saben inglés como segunda lengua.

Relijión trocar

Nominalmente el 96% de la población es católica; el resto está conformado por personas que practican otras religiones: protestantes, hinduista, musulmanes, judíos, espiritistas, y los indígenas practican religiones prehispánicas. Hay grupos de ateos.

Los practicantes religiosos activos han disminuido considerablemente; las poblaciones afrodescendientes, desarrollan una religión católica mezclada con religiones africanas llamada Santería.

Sivdades i belediyes trocar

Venezuela ha sido siempre un país de contrastes, y aunque la situación se ha desequilibrado debido al boom petrolero aún hay un porcentaje considerable de la población viviendo en pueblos de antaño y pequeñas aldeas. Sin embargo el mayor porcentaje de venezolanos se agrupa en ciertos núcleos urbanos o las llamadas áreas metropolitanas, dando como resultado grandes ciudades verticales, que en la mayoría de los casos cuenta con una planificación pobre con fallas en los servicios básicos.

Las principales ciudades del país son: Caracas 3.000.000 hab. (área metropolitana: 5.000.000 hab.), Maracaibo 1.200.000 hab. (área metropolitana: 2.600.000 hab.), Valencia 742.000 hab. (área metropolitana: 1.400.000 hab.), Barquisimeto 895.000 hab. (área metropolitana: 1.100.000 hab.), Maracay 400.000 hab. (área metropolitana: 850.000 hab.), Barcelona 360.000 hab. (área metropolitana: 600.000 hab.), San Cristóbal 250.000 hab. (área metropolitana: 400.000 hab.), Ciudad Bolívar 320.000 hab., Maturín 350.000 hab., Mérida 205.000 hab. (área metropolitana: 300.000 hab.).

En alkunos puevlos ay una rika kultura komo zon: Bailadores, Jají, Nirgua i los de la rejión de Barlovento, entre otros.

Kultura trocar

El joropo es parte de folklor venezuelano, es kaji un symbolo de la rejion delos Llanos, azia el oksidente del paiz, en frontiera kon Kolombia.

Espor trocar

Venezuela es uno de los paizes onde se djogan diferentes esportes.

Atamientos eksternos trocar

  Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Venezuela



 
Paizes de Amerika
 

Antigua i Barbuda | Arjentina | Ayti | Bahamas | Barbados | Belize | Bolivia | Brasil | Chile | Djamaika | Dominika | Ekvador | El Salvador | Estados Unidos | Granada | Guatemala | Guyana | Honduras | Kanada | Kolombia | Kosta Rika | Kuba | Meksiko | Nikaragua | Panama | Paraguay | Peru | Repuvlika Dominikana | Santa Lusia | San Kitts i Nevis | San Vicente i las Granadinas | Surinam | Trinidad i Tobago | Uruguay | Venezuela

Dependensias: Anguilla | Aruba | Bermudas | Clipperton | Izlas Virjenes Amerikanas | Izlas Virjenes Britanikas | Isolas Kaiman | Izlas Malvinas | Groenlandia | Guadalupe | Karibe Neerlandez: Bonaire | Saba | St. Eustatius | Kurasao | Martinika | Montserrat | Guyana Franseza | Saint-Martin | Sint Maarten | Puerto Riko | Turks i Kaikos


 
Payises de Amerika del Sud
 

Arjentina | Bolivia | Brasil | Chile | Ekvador | Guayana Fransesa | Guyana | Kolombia | Paraguay | Peru | Surinam | Uruguay | Venezuela