Una Yeshiva (en ivrit: ישיבה, yeshivot en plural) es un sentro de estudios de la Tora i de la Gemara jeneralmente para ombres en el djudaismo. Para las mujeres se yama ‘’’Midrashá’’’


Kada yeshivá esta dirijida por un haham, yamado "Rosh Yeshivá" (la "kavesa de la yeshivá"). En alkunas yeshivot a veses egziste más de un Rosh Yeshivá. A los maestros se les yama Rebeim (en idish) o Rabanim (en ivrit i en djudeo-espanyol). En la mayoria de las yeshivot egziste un madrih o konseshero espiritual ken adjuda a los elevos kon los sus problemas personales i un Meshiv, ken responde las demandas akademikas.

Istorya trocar

En los dias de la destruksiyon del sigundo Templo (primer syéklo de la era komún) ya egzistian yeshivot, entre eyas las akademias de Usha, Tiberias i Yavne. En akeyos dias, Babilonia paso a ser un emportante sentro de yeshivot inkluyendo las yeshivot de Nehardea, Sura i Pumbadita. De estas dos ramas de akademias relijiozas ivan asurjir las dos edisiyones de la Gemara, el Talmud de Yerushalayim i el de Babilonia. Má adelántre ivan surjir yeshivot en el nord de Afrika.

En la Edad Media, el estudio del Talmud se va sentrar en Fransia i Espanya kon munchas akademias. Dempues de la inkisizion aparesen yeshivot en Evropa Oryentala.

La prima yeshiva moderna fue la Yeshiva de Volozhin, Belarus (Etz Hayim) en el syéklo XVIII. Para el empesijo del syéklo XX, entre las prinsipales yeshivot estaban las akademias Lituanas de Slabodoka, Telz, Kelm i Ponovich, ansina komo las akademias Belarusas de Mir, Brisk i Baranovich i la yeshiva Hahmei Lublin en Polonia.

 
Djovenes elevos de yeshiva en Yisrael.

Yeshivot Modernas trocar

Dempues del Olokósto munchas yeshivot se mudaron a Israel, endemas de las ke se ivan fondar mas adelántre. Munshas otras se ivan mudar a los Estatos Unitos o a payises de Evropa Oksidentala. Tambien egzisten yeshivot en varios payises de Amerika Latina: Meksiko, Venezuela, Arjentina i Brasil, komo Hafetz Hayim en Buenos Ayres i Ateret Yosef en la Sivdad de Meksiko. Egzisten endemas yeshivot para avlantes de lingua kastilyanaen Israel, komo Binyan Olam, Mayaanot, Daroma, Mahon Meir i Or Sameah.

Oy endiya, la más grande yeshiva del mundo es Beth Medrash Govoha en Lakewood, Mueva Jersey, EUA. Munchas de las yeshivot europeas se mudaron a otras partes del mundo: la yeshiva de Telz a Cleveland i Chicago, EUA; la yeshiva de Mir a Brooklyn, EUA i Yerushalayim; la yeshiva de Slabodka a Hevron i dempues a Yerushalayim i la yeshiva de Ponovich a Bnei Brak. En Evropa se konosen entre las mas grandes las yeshivot de Gateshead i Manchester en Inglaterra.

En Israel munchas yeshivot ligadas al zionismo relijiozo mesklan los estudios de Gemara i Tora kon el servisio militar. A estas se les denomina yeshivot hesder; komo Mahon Meir, Merkaz ARav i Bet El.

Alkunas akademias femeninas ke van ekivaler a las yeshivot, kon estudios similares se les yama Midrashot (plural de Midrashá). Estas son kada dia má akseptadas, sobre tódu anke no solamente, en los grupos ortodokso moderno i zionista relijiozo. Entre las má konosidas midrashot estan Midréshet Lindenbaum, Midréshet HaRova, Mahon Orá i Mihlalá Yerushalayim en Yerushalayim i Mihlélet Orot en Elkana, Israel. El movimento konservador tambien tiene una yeshiva en ande estudian endjuntos ombres i mujeres.

Estudios trocar

Los estudios se bazan en la Gemara i los sus komentarios. Endemás se estudia Musar (filosofiya/etika djudia) i alahá o ley djudia. En alkunas yeshivot se estudian livros del Tanah. Endemas munchas yeshivot avansadas estudian la alahá komo enfoko sentral. En alkunas yeshivot hasidikas se estudia la kabala i el Hasidismo. La manera de estudio es independ‎yénte por parejas, kon uno de eyos giando el estudio; esta persona es yamada hevruta. Estos estudios se komplementan con lisiones formales (shiurim) ansina komo diskorsos etikos/relijiozos konosidas komo sihot.