Abrir menú principal

Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

Estado de Chiapas
יסטאדו די צֿיאפאס
Estado de Chiapas
Flag of Chiapas.svg Coat of arms of Chiapas.svg
Bandyera Eskudo

Situasión de Chiapas

Paiz: Flag of Mexico.svg Meksiko
Entidad: Estado
Kapitala: Tuxtla Gutiérrez
Mayor sivdad: Tuxtla Gutiérrez
Linguas ofisialas: Kastilyano.
Forma de governo: Estado federal i soberano
Shefe de governo:
Ekstension: 73 311 km2
Povlasion: 5 217 908
·Densidad: 7.1 ab/km2
Djentilisio:
Uzo orario: UTC−6
Kodigo ISO: MX-CHP
Hoja web: http://www.chiapas.gob.mx/


Chiapas o el Estado de Chiapas, ofizialmente yamado Estado Livre i Soberano de Chiapas. Es una de las 32 entidades federalas del Meksiko ke topa al sud del paiz, la su kapitala i la sivdad mas grande es Tuxtla Gutiérrez. Estado aze frontiera kon los estados de Oaxaca, Veracruz i Tabasco; al sud aze frontiera internasionala kon la repuvlika de Guatemala.

EtimolojiaTrocar

El estado fue yamado ansina durante la époka kolonial, kuando los espanyoles denominaron la rejión por uno de los puevlos indíjenas del aktual sentro del estado: los soktones. Este puevlo, de filiasión i lengua otomangue, tuvo su prinsipal sentro polítiko en Nandalumí, ke fue yamada Chiapan, etimolojikamente sinyifika en nahuatl, rio de chia por los aztekos, de ande deriva el nombre náhuatl de los soktones, es decir chiapanecatl. Este término fue kastilyano en plural komo chiapanecas o chiapas. Los espanyoles kombatieron kontra los soktones ke, asigun konta la konseja, prefirieron arrojarse al río Grande de Chiapa desde el punto más alto del kanyon del Sumidero, denantes ke someterse a los espanyoles y sus aliados. Este lugar era llamado en náhuatl Tepechiapan. De acuerdo con la traduksion adoptada por el propio governo chiapaneko, Tepechiapan se traduse komo Agua debasho del cerro (del náhuatl tepetl: cerro; chi: abasho; atl, agua, pan, rio, lugar).[1]

IstoriaTrocar

 
Antika sivdad de Palenque.

Sirka del anyo 10.000 a.k., se afinkaron los primeros povladores de los ke se tyene meldado en el territorio de Chiapas, estos se toparon primeramente en la Shara del Ocote, sitos arqueolójikos topados en esta zona komo la cueva de Los Glifos, la cueva de Santa Martha, la Sima de las Cotorras i la cueva de El Lazo, de igual forma en el vaye de Teopisca i Aguacatenango, las meldas arqueolójikos revelan un proseso de avitasión del nifus datado del anyo 7.000 a.K.

En la parte basha del río Usumacinta se afinko la kultura maya ensima de ligares estretejikos para el komersio komo azia las Montanyas de Oryente: Yaxchilán, Bonampak, Chinkultik, Tenam Puente, Toniná, i Palenque. Esta kultura alkanzó su mayor desvelopamiento en los anyos 600 a 900 d.K. i 900 a 1200 d.C. durante el periodo klasiko.

JeografiaTrocar

El territorio chiapaneko komparte frontieras kon la Repuvlika de Guatemala al sudeste i al este, kon Oaxaca al oeste, kon Tabasco i Veracruz al norte. El estado es apartajado en ziento kinse belediyes, la kapitala es Tuxtla Gutiérrez. La entidad es parte del territorio meksikano dentro de la Amerika Sentrala.

El estado de Chiapas se topa en las koordenadas jeografikas del meridiano de Greenwich latitud norte 17º 59' 00 minima, 14º 32' 00 maxima, longitud oeste 90º 22' 00 minima, 94º 14' 00 maxima.

KlimaTrocar

El klima es variado, alkunos lugares la temperatura es alta i kalorosa komo el Soconusco, en otros lugares la temperatura es basha kon huertes luvias en el inverno komo la rejion de los Altos, kuyo piko mas alto topa la Serralada Madre de Chiapas.

Governo i administrasionTrocar

Ver endemasTrocar

ReferensiasTrocar

Atamientos eksternosTrocar