Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

Morelia
מוריליה
Uanhagarhio
Bandyera de Morelia מוריליה Uanhagarhio Escudo de Morelia מוריליה Uanhagarhio
Paiz  Meksiko
• Estado Michoacán
• Belediye Morelia
Pozision  
• Altura n/d
Superfisia n/d
Povlasion 619.561 mor. (2010)
• Densidad n/d
Jentilisio n/d
Alkalde n/d
Pajina web n/d


Morelia es la sivdad kapitala del Estado de Michoacán. Es la mayor sivdad de estado, ay aki una povlasion de 619.561 morantes i kuenta kon una grande zona metropolitana, tambien es una delas veinte sivdades mas grandes del paiz. Es una sivdad koloniala ande artes i la kultura zon una kavza de visita para el turizmo, endemas es una urbe ke muchigua ekonomikamente azia la industria i el komersio a grande eskala.

El su sentro istoriko fue deklarado Erensia Kulturala dela Umanitad, por la UNESCO, Ayi ay emportantes monumentos arkitektonikos de grande valor artistiko e istoriko, las fraguas kolonialas zon un atraktivo de visita a esta sivdad universitaria ande los mansevos kursan los sus estudios profesionales i ande se topa la administrasion politika del estado.

Etimolojia trocar

El antiko nombre del asentamiento onde se levantó la sivdad era el Vale de Guayangareo o Uanhagarhio, ke en lingua purépecha siknifika Lugar de kolinas. Kon la yegada de los espanyoles, aki se afinkaron munchos sivdadanos iberikos i yamaron al la sivdad komo Valladolid en onra a la sivdad espanyola.

El nombre de Morelia es en onra a José María Morelos y Pavón, un soldado insurjente dela independensia de Meksiko.

Istoria trocar

En el vale de Guayangareo aparesieron los primeros afinkamientos umanos asta el sieklo VII d.C. i an sido relasionados kon la kultura teotihuacana; fueron lokalizados sirka de la presa de Cointizio, ansí komo también en la loma de Santa María. El lugar fue despovlado poko dempues i afinkado mueva mente asta la yegada de los matlatzincas (sigunda mitad del s. XV), kienes arivaron kon el consenso de los governadores purépechas por el su apoyo para kombatir a los tecos del aktual territorio de Jalisco.

Jeografia trocar

La sivdad es afinkada ensima de un grande vale yamado Guayangareo, es una de las sivdades meyor trazadas del paiz.

Al sud topa kon la Loma de Santa María, ande oy endia se desvelopa unidades de lusho i komersio.

Ekonomia trocar

 
Sentros Istoriko de Morelia.
 
Kaza isidro Huarte.

El turizmo es el manadero mas emportante de la ekonomia de la sivdad de Morelia. El su sentro istoriko fue deklarado Erensia Kulturala dela Umanitad, por la UNESCO. Endemas la edukasion tambien es parte emportante de la ekonimia dela sivdad de Morelia.

Turizmo trocar

La sivdad de Morelia konta kon una emportante oferta ostelera, ay aki munchos sitios de intereso ande los turistas pueden visitar.

  • Palasio de governo, fragua onde governa el governador del estado.
  • Palasio munisipal, fragua onde governa el ajuntamiento o konsesho del belediye de Morelia.
  • Katedrala de Morelia, emportante fragua relijioza del paiz, sede del governo del obispado.
  • Parke Central

Demografia trocar

Relijion trocar

Los morantes dela sivdad de Morelia zon mayormente katolikos, kaji el 80% de la povlasion se afirma kristiana katolika, endeluego ay un 10% de la nifus ke es ateo o no praktika relijion alguna, es una de las lokalidades del paiz ande moran munchos ateos o jente sin relijion. La tresera komunita es la kristiana protestante.

En la sivdad moran pokos djudios, la mayoria de eyos zon de orijin azkenazi ke se reunen en las sus kazas; aki no ay esnogas, el djudaizmo nunka fue tolerado por la iglezia katolika, las sospechas eran penadas a muerte, el kistianismo siempre prevalesio en toda la sivdad. Endemas aki moran personas ke dizen ser de orijin djudio ansina desde tiempos antikos kuando sus antepsados afinkaron en estas tierras desde la kolonizasion espanyola, se dize ke enjuntamente vinieron kon los kolonizadores, morando en la sivdad en kalidad de konvertidos, eran yamados kristianos muevos por el klero.

Edukasion trocar

Morelia es uno de los mas emportantes sentros kulturalos del paiz por la gran cantidad de universitas afinkadas en la sivdad, entre los que destakan enjuntamente a los festivales muzikales (música, órgano, guitarra) i filmografikos, exposisiones diversas (pintura, arte), obras de teatro, etc. Asimismo, es una de las ciudades con mayor patrimonio arquitectónico, razón por la cual fue declarada en 1991 como Patrimonio Cultural de la Humanidad por la Unesco. También, la ciudad fue la cuna de prominentes figuras de la Independencia de México como José María Morelos, Josefa Ortiz de Domínguez, Agustín de Iturbide, Mariano Michelena, además fue lugar de residencia y de formación académica e intelectual de Miguel Hidalgo. Por otra parte, por el número de instituciones de educación superior que cuenta (tanto públicas como privadas).

Kultura trocar

Morelia es una delas sivdades kon una grande oferta kulturala, filmo, teatro, muzeos, artes plastikas e artes populares.

Akodros trocar

Ermanamientos trocar

La Sivdad de Morelia konta kon munchos ermanientos:

Ver endemas trocar

Referensias trocar

Atamientos eksternos trocar

  Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Morelia