Altneuland (Vieja Tyerra Mueva en alman) es una novela utopika eskrita por Theodor Herzl, el fondador del Zionismo politiko enel anyo 1902. Deskrivyendo la visyon de Herzl para un paez djudio en la tyerra de Yisrael, Altneuland iva ser uno de los livros basikos del Zionismo. El livro iva ser endemas traduzido al idish por Yisrael Isidor Elyashev i al ivrit basho el nombre de Tel Aviv por Nahum Sokolov.

La Istorya trocar

La novela kuenta la istorya de Friedrich Löwenberg, un mansevo djudio intelektual de Viena ken, kansado de la dekadensya de Evropa, se une a un aristokrata Pruso yamado Kingscourt i se retiran a una adá en el Oseano Pasifiko. En el su kamino a la adá, se detienen en Jaffa, i les parese ke la Palestina de antonses es atrazada, desolada i kaji despovlada, ke iva ser lo mesmo ke le iva pareser a Herzl en la su unika vijita enel anyo 1898.

Löwenberg i Kingscourt pasan los sigintes vinte anyos en la adá, separados de la sivilizasyon. Kuando eyos pasan de muevo por Palestina en su retorno a Evropa, eyos ivan deskobrir un paez totalmente transformado i trokado, ke bive una vida moderna, livre, abyerta y kosmpolita, grasias a una industria kooperativa bazada en la teknolojiya de punta. En el tyempo ke eyos ivan pasar en la adá, los djudios de Evropa ivan antonses rediskobyerto i reabitado a Altneuland, reklamando el sus próprio destino en la Tyerra de Yisrael.

La istorya basika de una persona tentando deskobrirse a si mezma, anokntrandose transportada a un futuro utopiko i resiviendo un tour giado de la sosieta ke ankontra aya, es paresido al estilo de "Looking Backward" de Edward Bellamy, ke iva ser konsiderado un klasiko de la literatura utopika para la epoka en la ke Herzl iva eskrivir "Altneuland".

Temas de la istorya trocar

La novela de Herzl amostra el su plano para la realisasyon de la emansipasyon nasional djudia, igual komo el iva deskrivir en su livro Der Judenstaat (El Estado Djudio) publikado enel anyo 1896. A la su ves ideolojiko i utopiko, presenta una sosyeta modelo ke iva a ser radikalmente espiritual i etika, de akódro kon las lineas del movimento Mussar i adoptando endemas un modelo sosyal liberal i egalitario. La visyon de Herzl era una sosyalista afilu no estrikta. La sosyeta mueva de Altneuland’s esta bazada en la propyetá kolektiva i el bienestar sosyal anke a la su ves estimula la partisipasyon privada. Un modeernista autentiko, Herzl no akodraba kon el sistema de kalses de Evropa afilu era leal a la erensia kultural Evropea.

Mas ke imajinando a los djudios en Altneuland favlando ivrit i revivyendo tradisyiones djudias, el iva ver una sosyetá ke favlaba alman i ke iva tener kostumbros evropeas, komo la Opera i el Teatro. El su sentro endustrialo i kulturalo no estaba ubikado en la istorika kapital de Yerushalayim, el objekto de los djudios de la Galut por miles de anyos, sino la sivdad moderna de Haifa. En el Yisrael de oy endia, este rol es tomado por la sivdad de Tel Aviv, ke ainda no egzistia kuando Herzl iva eskrivir la su novela, i la kuala su nombre iva ser inspirado por el livro.

Referensias a los arabos trocar

En la visyon de Herzl, la kriasyon del Treser Templo en Yerushalayim en el Monte del Templo iva ser lograda sin problemas kon los arabos o kon el resto de los musulmanos del mundo, déke eyos akseptaban ke iva ser kostryuido en un tyempo de rendensyon i de paz para toda la umanitá, por ke los erederos lejitimos, los djudios, ivan a dirijir la su influensia nasional i personal desde aya. El uniko arabo del livro, Reshid Bey, kuenta a los protagonistas ke los djudios no lo ivan tratar mal, afilú ke al kontrário, inkrementaron el valor de la su propyetá. Bazados en ke no egsiztia ostilitá de los arabos asya el proyekto sionista, la "Sosyetá Djudia" del libro de Herzl no es yamada presisamente un estado, para evitar kofliktos kon el Emperio Ottomano i no tyene huersas armadas.

Referensias a la istorya, siensia y jeografiya aktual trocar

Altneuland iva tener un empakto grande i rapido en el nasyento mevimento Sionista, i iva servir komo una inspirasion ainda mas grande para el Zionismo Sosyalista, ke iva ser la dominante variante del Zionismo en los primeros dias del movimento. El asentamyento kooperativo amostrado en la novela es en munshas maneras un prekursor al kibbutz, i de fákto, la frase "Si lo vas realisar - no es kuento", adaptada del epilogo de la novela, iva ser adoptada komo un slogan Zionista. Ahuzat Bayit, la 'primera sivdad ebrea' fondada enel anyo 1909, iva tener el su nombre torkado por Tel Aviv komo el titulo de la traduskiyon al ivrit de Nahum Sokolov (una mistura de 'viejo' – una palavra arkeolojika, Tel – i 'muevo' – apresentado por la primavera, Aviv). De todos modos, la novela tambien iva ser recebida kon kritikas de munsha jente, sobre todu de Ahad Ha'am ken iva kritikar a Altneuland tanto por la su falta de indentita djudia, Tora i la vision no faktible de el asentamyento de milyones de djudios en Palestina sin reaksyiones de la povlasyon araba.

Enlasos Eksternos trocar