Vikipedya:¿Cómo meldar y escrivir?

Escriturias del Judeo-Español trocar

Los que havlaron el Judeo-Español kaji siempre usaron la escrituria de Rashí para imprimir livros, jòrnales y revistas y usaron la escrituria de Sòletreo que se llamava escrituria de mano (ou escrivir en Español) cuando se escrivía en un papel, un tefter o una letra. Este modo era a lo manko fin a los años 1950s. Esta ortoggrafía Rashí/Sòletreo se hazía con letras ebreas, escritas de la derecha a la cierda. Esta era la escrituria principala de los judiós.

En mismo tiempo, una parte de los judiós que moravan en Grecia, Bulgaria y otros lugares ande se havlava el Arabo, ya avían empeçado a escrivir con las ortoggrafías Grega, Sirílika y Araba.

La primera vez que los judiós ekspulsados de la España, conòcieron la Escrituria Latina era cuando La "Alliance Israélite Universelle" avrió su escolas y empeçó a ambezar el Francés. Medio sieklo passó y munchos ya empeçaron a escrivir el Judió con la ortoggrafía Francesa. Empecijos de los años 1900s, munchos países declararon sus independencia y también se crió muevas ortografías, las cualas también los Judiós akseptaron. Y con la primera y segunda gerra mundial, munchos judiós mudaron de país y a la fin fin empeçarón a escrivir a la manera de la mueva país que se fueron

Por todas estas razones, yay un embrolio grande en la escrituria/ortoggrafía del Judeo-Español oy en día. Mas ou manko yay 20 maneras de escrivir.

Escriturias del Judeo-Español que se usa en la Vikipedya trocar

En la Vikipedya Judeo-Española, se puede usar las ocho escriturias las mas importantes. Dos de ellos Rashí y Sòletreo no se usa por agora, por cavsas téknikas. Y por mancura de usadores sólo 3 de ellos se emplean por agora. La lista de estas escriturias (por ordden) está abaxo (las escriturias usadas son en grexo):

  1. La Ortoggrafía Francesa
  2. La Ortoggrafía Turca
  3. La Mueva Ortoggrafía Unida
  4. La Ortoggrafía Merubá' (Ebrea)
  5. La Ortoggrafía de Aki Yerushalayim
  6. La Ortoggrafía Rashí
  7. La Ortoggrafía Sòletreo
  8. La Ortoggrafía Española (se usa muncho en Jhaketilla)

Gías a las escriturias trocar

  • Los que queren escrivir en Aki Yerushalayim, que miren aquí.
  • Los que queren escrivir en Merubba', que miren aquí.

Aki Yerushalayim (AY) y la Mueva Ortoggrafía Unida (MOU) son escriturias desvelopadas muy muevos. Empeçaron a desvelopar a AY en el empecijo de los años 1990s y la MOU en empecijo de los años 2000s. Ma la mas grande diferencia de la MOU a todas otras ortoggrafías latinas es que la MOU tiene mas hondura en su ortoggrafía. La MOU es una ortoggrafía multidialektal que respekta y a las morfemas y a las fonemas.

Debaxo puedex topar una esplicación con detalles de la Mueva Ortoggrafía Unida en munchas linguas: