São Paulo (estado)


El Estado de São Paulo es una de las das 27 Unidades Federativas de Brasil. Esta situado en la Rejion Sudeste i tiene por limites los estados de Minas Gerais al norte i nordeste, Paraná a sur, Rio de Djenero a este i Mato Grosso do Sul a oeste, aya del Oseano Atlantiko a sudeste. Es dividido en 645 municípios i su area total es de 248 219,481 km², lo ke ekivale a 2,9% de la superfisie brasileniya, siendo poko mayor ke el Reyno Unido. Su kapital es el munisipio de São Paulo e su aktual governador es Tarcísio de Freitas (Republicanos).

Estado de São Paulo
איסטאדו די סאו פאולו
Estado de São Paulo
Bandyera Eskudo

Situasión de São Paulo
Situasión de São Paulo

Paiz:  Brasil
Entidad: Estado
Kapitala: São Paulo
Mayor sivdad: São Paulo
Linguas ofisialas: Portugez.
Forma de governo: Estado federal i soberano
Shefe de governo: João Doria
Ekstension: 248 209,4 km2
Povlasion: 45 094 866
·Densidad: 181.7 ab/km2
Djentilisio: Paulista
Uzo orario: UTC−6
Kodigo ISO: BR-SP
Hoja web: http://www.saopaulo.sp.gov.br

Kon 44 miliones de abitantes, o aproksimadamente  22% da população brasileniya, es el estado mas populozo de Brasil i la subdivision nasionala mas populoza del kontinente amerikano, kon mas abitantes do ke todos los outros paysos de la Sudamerika, eksepto  Kolombia. A povlasion paulista es una de las mas diversificadas del pays i desende prinsipalmente de italianos, ke empezaron a emigrar para el pays al fin del siglo XIX, de portugezes, ke kolonizaron a Brasil i instalaram los primeros aksentamentos europeos en la rejion, de puevlos amerindios nativos, de puevlos afrikanos i de migrantes de otras rejiones de Brasil. Otras grandes korrientes imigratorias, komo de arabes, alemanes, chinos, espaniyoles i djaponeses, tambien tuvieron prezensa significativa en kompozision etinika i social de la povlasion lokal.

La area ke oy korresponde al territorio paulista ya era abitada por puevlos indijenas desde, al menos, aproksimadamente 10 000 A.C. Estudos resientes (tales komo bushkeadas en el sitio arqueolojiko Rincão I, el centro jeografiko de São Paulo) sujeren ke la okupasion umana en el aktual territorio paulista puede ter empezado ase 17 mil aniyos detras, el ultimo maksimo glasial. Al prinsipio del siglo XVI, su litoral  empeza a ser visitado por navegadores portugezes i espaniyoles. Al entanto, apenas en 1532 el portugez Martim Afonso de Sousa iria fundar la primera povlasion de orijen europea en Amerika — la viya de Cananéia, en la aktual Vale da Ribeira — a pesar de São Vicente ser ofisialmente konsiderada la primera viya (povloado kolonial) de Brasil. En siglo XVII, los bandeirantes paulistas intensifikaron la eksploraksion del interior del kolonia, lo ke termina por ekspandir los dominios territoriales de los portugezes en Sudamerika. En el siglo XVIII, depues a la instituision de la Kapitania de São Paulo, la rejion empeza a ganar peso politiko. Despues a la independensia, durante el Imperio, São Paulo kanvia un gran produktor agrikola (prinsipalmente de kafé), lo ke krea una rica oligarquia rural rejional, ke iria se alternar al komando del govierno brasileniyo kon las elites mineras durante o inisio del periodo republikano. Sob el rejinme de Vargas, el estado es uno de los primeros a inisiar un proseso de industrializasion i su povlasion se konvierte una de las mas urbanas de la federasion.

La ekonomia de São Paulo es muy fuerte i diversa, posendo la mayor produksion industrial, sentifika i teknolojika de todo pays — sendo el mayor polo nasional de bushkeada i desaroyo i detenedor de las mejores universidades i institutos, publikos ama tambien privados —, la mayor produksion mundial de zumo de naranja, azukar i etanol, i el mayor PIB entre todos los estados brasileniyos, siendo el uniko a ultrapasar  1 trilion de reais. En 2020, la ekonomia paulista respondia por aproksimadamente 31,2% do total de rikezas produkisadas en el pays — ke le konvertio el estado konosido komo la "Locomotiva de Brasil" —, i esto se refleje en sus sividades, munchas kuales estan entre las mas rikas i desaroyadas del país. El PIB paulista ekivale en soma al de ekonomias komo Argentina, Uruguai, Paraguai i Bolivia; portanto, se fuera un pays soberano, su PIB nominal seria el 21.º mayor del mundo (estimativa de 2020). Aya de la grande ekonomia, São Paulo es o destino turistiko brasileniyo mais buskado por turistas nasionales e internasionales en virtude de sus beyesas naturales, su patrimonio istoriko i kultural, estansias del interior, klima i grande vokasion al setores de servizos, negosios, entretenimiento, moda, kultura, lazer, salud, edukasion i diversos otros. Pose elevados indises sociales en komparasion al rejistrados en el restante del pays, komo el segundo mayor Indise de Desaroyo Umano (IDU),el kuarto PIB per capita, la segunda menor taksa de mortalidad infantil,la menor taksa de omisidios y la terseia menor taksa de analfabetismo entre las unidades federativas brasileniyas.

Jeografia trocar

El territorio del estado de São Paulo kolinda al norte kon el estado de Minas Gerais, al sud topa kon el Paraná, al oeste kolinda kon el estado de Mato Grosso del Sud, i al sudeste kon el Oseano Atlantiko i al este kon el estado de Rio de Djenero. El estado es partajado en belediyes, la kapitala es la sivdad de São Paulo.

Ver endemas trocar

Referensias trocar

Atamientos eksternos trocar

Xablón:Brasil

 
Ikono de esbozo

Este artikolo es endagora, muy chiko. Muchiguando el su kontenido vas ayudar a amijorar Vikipedya.
Puedes kitar ayudo kon las vikipedyas en otras linguas.