Guadalajara (Jalisco)

(Redirijado de Guadalajara (Jalisko))

Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

Guadalajara
גוודלחרה
Bandyera de Guadalajara גוודלחרה Escudo de Guadalajara גוודלחרה
Paiz  Meksiko
• Estado  Jalisco
• Belediye Guadalajara
Pozision 20°30'58"N, 103°21'07"O
• Altura n/d
Superfisia n/d
Povlasion 1.415.512 mor. (2010)
• Densidad 0.01 ab./km²
Jentilisio Guadalajarano /a, Tapatio /a.
Alkalde Enrique Alfaro Ramírez (MC)
Pajina web http://www.guadalajara.gob.mx/


Guadalajara es una sivdad i beleyide del estado de Jalisco i la kapitala del estado. Endemas ay una povlasion de 1 495 182 avitantes, es la segunda sivdad mas importante del paiz i la segunda zona metropolitana mas povlada, kuenta con los sus 4 625 000 morantes.

Guadalajara muchiguo rapidamente asta ayegar a un sitio komo metropoli meksikana industrioza, turístika i de servisios i komo la segunda ekonomía en Méksiko dempues dela Sivdad de Meksiko. Endemas la sivdad es afamada komo el Sylicon Valley de Meksiko por emportantes firmas de la informatika afinkadas aki.

Etimilojia trocar

El su nombre deriva del arabo وادي الحجارة (wādi al-ḥiŷara), ke signifika vaye dela piedra,[1] aunke la traduksion tradizionala es ‘rio de piedras’,[2] ‘río que corre entre piedras’[3][4] o ‘valle delas fortalezas’.[1] El fundador, Cristóbal de Oñate, yamo ansi a la sivdad en honra al konkistador del oksidente de Meksiko, Nuño de Guzmán, ke nasio en Guadalajara, Espanya.

En Meksiko se la konose kon el apodo de La Perla de Occidente,[5] La Perla Tapatía,[6] Xablón:Cita requerida o La Ciudad de las Rosas.[7] Tambien es común el uzo de las letras GDL para referirse a la sivdad, anke la su abreviatura ofisial es Guad.[8]

A los nasidos en Guadalajara se les konose komo los tapatios o guadalajarenses,[9] siendo este ultimo el djentilisio sierto i ofisial.

Istoria trocar

Los espanyoles se afinkaron en el Vaye de Atemaxac para el establesimiento de una mueva provinsia ke yamose Reyno de la Mueva Galizia. Entre los varios grupos etnikos existentes, se enkontran los koras i los huicholes.

Con la Revolución de 1910, Guadalajara pasó a ser la segunda ciudad más poblada del país, pero durante las décadas siguientes sobrevinieron guerras de carácter regional, en los estados de Jalisco, Michoacán y Guanajuato. Asimismo, las secuelas del crac del 29 repercutieron mucho más de lo deseado. La década de 1940 fueron de tranquilidad social y política, y de crecimiento marcado en el comercio, la industria i la demografia.

Jeografia trocar

 
Zonas en las que se apartiene el belediye de Guadalajara.

Guadalajara topa al sentro del estado, konta kon una superfisie de km² de territorio. La kavesera del belediye es Guadalajara (Jalisco) i se topa al sud kon Tlajomulco de Zúñiga i Tlaquepaque, kolinda al norte kon Zapopan, al este kolinda kon el belediye de Tonalá, al oeste kon el belediye de Zapopan.[10]

La sivdad de Guadalajara se topa en el Vaye de Atemaxac, parte del Eje Volkaniko. Ay akí una altitud de 1570 msnm, en su mayorita zon kolinas bashas, el punto más alto es el Cerro del Cuatro (20°36′3.97″N 103°21′47.52″O). El belediye konta kon el kruze del Río San Juan de Dios, ke se topa entubado, al norte con el Río Santiago i el Arroyo Atemajac i al sud se topan los manantiales del Agua Azul. El belediye de Guadalajara es el más povlado en el estado de Jalisco, su area es de 187,91 km², y de más de 850 km² en aglomerasión humana. El suelo es de orijen volkánico i del periodo Cuaternario i Terciario de la Era Cenozoica, de uzo urbano en su mayoríta. La aktividad sísmika es de moderada a intensa i la actividad volkánika se reduse al Volkán de la Primavera, en la Serralada Primavera.

Klima trocar

Governo i administrasion trocar

 
Alkaldia del belediye de Guadalajara.
Alkalde Data
2000-2003
2003-2006
2006-2009
2009-2012
Ramiro Hernández García 2012-2015
  Enrique Alfaro Ramírez 2015-2018

Ekonomia trocar

 
Hospicio Cabañas.
 
Sentro de Guadalajara, de noche.

El turizmo es parte emportante de la ekonomia de la sivdad de Guadalajara. La fragua, Hospicio Cabañas fue deklarada Erensia Kulturala dela Umanitad, por la UNESCO.

Turizmo trocar

La sivdad de Guadalajara konta kon una emportante oferta ostelera, ay aki munchos sitios de intereso ande los turistas pueden visitar.

  • Palasio de governo, fragua onde governa el governador del estado.
  • Palasio dela alkaldia, fragua onde governa el ajuntamiento o konsesho del belediye de Guadalajara.
  • Katedrala de Guadalajara, emportante fragua relijioza del paiz, sede del governo del obispado.
  • Parke Central
  • Hospicio Cabañas
  • Teatro
  • Iglezia de Aranzazu

Kultura trocar

Guadalajara es una delas sivdades kon una grande oferta kulturala, filmo, teatro, muzeos, artes plastikas e artes populares.

La Feria del livro es uno de los eventos mas emportantes dela sivdad.

Akodros trocar

Sivdades ermanas trocar

Guadalajara tiene munchas sivdades ermanas:

Konsulados trocar

  •   Konsulado djeneral de Estados Unidos.
  •   Konsulado djeneral de Espanya.
  •   Konsulado djeneral de la Repuvlika Popular Kina.

Personas afamadas trocar

Ver endemas trocar

Referensias trocar

  1. a b Hoyvalledemexico.com.mx (15 de octubre de 2011). «Guadalajara en los ojos de todo el mundo». Consultado el 21 de noviembre de 2011.
  2. Xablón:Cita libro
  3. Travel by México. «Guía Turística de Guadalajara». Consultado el 21 de noviembre de 2011.
  4. www.dechile.net. «Etimología de Guadalajara». Consultado el 21 de noviembre de 2011.
  5. Not. Héctor Antonio Matínez González. «La Perla de Occidente». Consultado el 21 de noviembre de 2011.
  6. Viajeros.com (31 de enero de 2007). «Guadalajara: La Perla Tapatía». Consultado el 21 de noviembre de 2011.
  7. Guadalajara: La Ciudad de las Rosas. «Guadalajara, Jalisco, México. La ciudad de las rosas». Consultado el 21 de noviembre de 2011.
  8. Real Academia Española. «Abreviaturas y signos empleados». Consultado el 21 de noviembre de 2011.
  9. Diclib.com. «Guadalajarense». Consultado el 21 de noviembre de 2011.
  10. Belediye de GUadalajara (en lingua kastilyana)

Atamientos eksternos trocar

  Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Guadalajara


Jalisco | Guadalajara  
Belediyes Atengo | Guadalajara | Ixtlahuacán de los Membrillos | San Juan de los Lagos | Tlaquepaque | Zapopan | Zapotlán de Juárez