Este artikolo uza la grafia de Aki Yerushalayim para la lingua judeo-espanyola. Mersi muncho por mantener el artikolo uzando este estil.

Toluca de Lerdo
טולוקה די לאירדו
Imbomáani / Nzehñi
Tsindijets / Zúmi
Bandyera de Toluca de Lerdo טולוקה די לאירדו Imbomáani / Nzehñi Tsindijets / Zúmi Escudo de Toluca de Lerdo טולוקה די לאירדו Imbomáani / Nzehñi Tsindijets / Zúmi
Paiz  Meksiko
• Estado  Meksiko
• Rejion Rejion Toluca
• Belediye Toluca
Pozision 19°18'N, 99°39'O
• Altura 2 663 m
Superfisia 452,4 km²
Povlasion 489 333 mor. (2010)
• Densidad 1811.6 ab./km²
Jentilisio n/d
Alkalde n/d
Pajina web n/d


Toluca de Lerdo es una sivdad del belediye de Toluca en el Estado de Meksiko i es endemas la sivdad kapitala del estado. Ay aki una povlasion de 489.333 moradores. La sivdad topa dentro del Vale de Toluca (antiga mente yamado Matlatzingo), se espande por la saya del Inyevado de Toluca, ke antikamente fue yamado Xinantecatl en lingua náhuatl o azteka i era un lugar sagrado para los puevlos indijenas de la rejion.

Es una de las sivdades mas altas del paiz i un sentro de povlasion o lokalidad kon basho indise de marjinalidad en provesa, es una de las sivdades mas antikas i la su fundasion data desde la Mueva Espanya, anke aki ay evidensias de antikos afinkamientos prekolombinos. Toluca de Lerdo es parte de una grande Zona Metropolitana ke se espande por el Vale de Matlatzingo o Vale de Toluca es las sinkena zona metropolitana mas morada del paiz; En la sivdad ay una grande oferta erensia kulturala, es uno delos sentros de ekspresion artistika mas emportantes del estado.

La sivdad de Toluca de Lerdo, es endagora sentro administrativo del estado, todos los puederes de governo estan aki afinkados, el sentro istoriko es kudiado para la promosion del turizmo; la sivdad muchigua en la industria i el komersio a grande eskala, ay aki una vida edukativa emportante ande se forman los muevos lideres i los muevos merkaderes.

Etimolojia trocar

 
Glifo azteko de Tollocan.

Tollohcan, en lingua aborijinala signifika Lugar del dyos Tolo, el orijin del biervo en lingua nahuatl es Tolloh (Tolotzin, dyos de los matlatzincas) i -can (lugar), deriva de una aglutinasion de palavras. La deformasion al kastelyano del biervo kedo komo Toluca. La alkunya deriva de Sebastián Lerdo de Tejada, en kastilyano el su nombre es Toluca de Lerdo.

El Vale de Matlatzingo, ande se topa la sivdad de Toluca de Lerdo, es morado por otros puevlos aborijinalos, todos eyos dela famiya oto-pame; la sivdad de Toluca de Lerdo tiene otros nombres asegun la lingua indijena, el su nombre en lingua otomi es Nzehñi, el nombre de Imbomáani en lingua matlatzinca, el nombre de Tsindijets en lingua tlahuica i el nombre de Zúmi en lingua mazahua.

Istoria trocar

Dominio azteko trocar

El afinkamiento de Tollocan, fue una lokalidad de los matlatzincas, ke era konkistada por los aztekos de Tenochtitlán.

Mueva Espanya trocar

 
Monasterio fransiskano de Toluca.

Los espanyoles kruzaron el vale de Matlatzingo en 1522 basho el mando de Cristóbal de Olid. Poco tadraron en yegar los relijiozos katolikos, kienes se dedikaron a la fragua de kapiyas i monasterios, komo la kapiya de la Santa Cruz. Algunos datan ke la sivdad de Toluca fue fundada en el anyo de 1523, el 19 de marzo de este año ande se enregistra la arrivada de los kolonistas i los misioneros ke evangelizaron a los matlazincas i mexicas afinkados en el vale de Toluca. La sivdad fue uno de los primeros afinkamientos espanyoles dela Mueva Espanya.

En el anyo de 1799 se dekara por sedula ryal, el nombramiento de sivdad para Toluca, se embeza agrandir kon la yegada de relijiozos katorlikos para fondar las ordenes dela sivdad.

Jeografia trocar

La Sivdad de Toluca de Lerdo es afinkada al sentro del Vale de Matlatzingo, a 2600 metros del nivel de la mar, es una de las sivdades mas altas del paiz. Al norte topa la planada del Rio Lerma, al sud kon la serralada del Inyevado de Toluca, al este es la Serralada de las Cruces. La sivdad konta kon un klima umido i frio.

La ciudad de Toluca se topa en la zona sentrala del estado de Meksiko a 77 km de distansia de la kapitala del paiz, y por konsekuensia dentro del emisferio boreal, a 19° 17' 29 de latitud norte i a los 99° 39' 38 de lonjitud oeste, tiene una superfisia de 420 km/2 ke son ekivalentes al 1.87% del territorio. Su territorio se extiende sobre el Vale de Toluca, una gran planada rodeada de muntanyas.

Infraestruktura trocar

Komunikasion i transporte trocar

 
Boulevard Solidaridad-Las Torres.

Toluca konta kon una grande rede de estradas kue kovren un elevado porsentaje del territorio del belediye, mesmamente es aprovechado por la una grande kantidad de linyas de otobusos kue konektan kon munchos belediyes del estado i las prinsipales sivdades del paiz, el belediye konta kon una Terminal de Otobusos.

Es chiko el uso de transporte kolektivo, anke agora mesmo, esta amuchiguando el uzo de trenes de sekanias komo el Treno interurbano azia la Sivdad de Meksiko, la primera linya es de Zinacantepec-Observatorio, la linya mas lunga de los trenos de pasajeros, dempues de la linya Cuatitlán-Buenavista.

Ekonomia trocar

Una de las grandes sivdades de paiz ke mas amuchigua es la sivdad de Toluca de Lerdo. En la sivdad se topa la armadora suekana de karros afamada komo Volvo, una empresa ajena ke oferta lavoro a los avitantes. la empresa kemika de Bayer i Nestle estan afinkadas en Toluca de Lerdo.

Industria trocar

La industria es afinkada n todo el Vale de Toluca, emportantes empresas tienen aki sus sentros operativos de lavoro en la industria.

Turizmo trocar

La Sivdad de Toluca es una de las mas visitadas del paiz, konta kon una rika kuzina tradisionala i emportantes monumentos antikos de arte kolonialo espanyol, ansina es la tresera sivdad kon mas muzeos en Meksiko, dempues de Sivdad de Meksiko i Sivdad de Puebla de Zaragoza. El sentro isitoriko de la sivdad tiene munchas fraguas de emportansia arkitektonika.

Demografia trocar

Senso Povlasion
2005 432,088
2010 489,333

Linguas trocar

EL Val de Matlatzingo o Vale de Toluca, fue una rejion ande moravano munchos grupos indijenas distintos; por ende, aki se avlan muchas linguas diferentes. La mayor lingua falada en Toluca de Lerdo es sin dubida alguna el kastilyano, la lingua indijenas mas avlada es la lingua otomí, sigue la lingua mazahua i la lingua náhuatl; en menor porsentaje se avla la lingua tlahuica i matlatzinca. Una lingua ke muchigua en Toluca es la lingua ingleza, por los kontaktos tenidos kon los Estados Unidos.

Relijion trocar

El estado tiene el mayor numero de komunitas djudias en el paiz zon afinkadas kaji todas en el Estado de Meksiko, la mayor komunita mora en Huixquilucan i Naucalpan de Juárez, ma ay otra grande komunita en el Val de Toluca, en el belediye de Toluca ay un esnoga azkenazi, ansina komo en el belediye de Metepec. Los djudios zon numerozos en Toluca de Lerdo, tienen komersios, industria, transporte i grandes empresas; la komunita djudia de Toluca es presente desde el dia viernes para komenzar el shabbat.

Hazinura trocar

Edukasion trocar

 
Rektoria de la UAEM.

Toluca de Lerdo konta kon munchas institusiones de edukasion emportantes en el paiz i uno de los nivelos mas bashos de analfabestismo, tambien las sus eskolas publikas zon de grande emportansia, Toluca de Lerdo es kaza de estudios de munchos maestres o mizires de la edukasion basika, ansina de la edukasin mediana superior, la Eskola Normal Superior es ande se forman maestres para la chikez del estado i del paiz.

La edukasion profesional es grande kualidad, las institusiones publikas i privadas tienen un rekonosimiento emportante, la Universidad Otonoma del Estado de Meksiko i el Instituto Teknolojiko de Estudios Superiores de Monterrey Campus Toluca son las sentros edukativos profesionales de alto nivelo nasional e internasional.[1]

Kultura trocar

Toluca de Lerdo es una delas sivdades ande el arte i la kultura es una grande ekspresion, aki estan afinkadas munchas universitas i eskolas de arte. Es esta sivdad meksikana, una de las ke poseye munchos muzeos, solo por detras de la Sivdad de Meksiko i Puebla de Zaragoza.

Feria del Alfeñique trocar

La tradisional Feria del Alfeñique i del dulse Rejional de Toluca, mas afamada komo la Feria del Alfeñique, se yeva a kabo desde 1989 kon el afán de fortalesed el tradisión dela Diada de Muertos.

Es una feria muncho colorida i en los Portales de Toluca, denominados Reforma, Madero y 20 de Noviembre, que enmarcan la Plaza Fray Andrés de Castro y la Catedral de Toluca. Por lo general la Feria del Alfeñique empieza desde la última semana de octubre y termina hasta el 3 o 4 de noviembre.

Espor trocar

 
Estadio Nemesio Diez, en la sivudad de Toluca de Lerdo.

El Deportivo Toluca es un klub de futbol profesional ke aktualmente partisipa en la Primera División de México, i delos más antikos de la primera división ya ke se fundó en 1917. Uno delos apodos más usados para referirse al equipo es “los chorizeros”, debido a el grande tradisión ke ay en la sivdad por la elaborasión del chorizo. Otro apodo es el delos diablos kolorados del Toluca, sobrénombre ke se ganyan por el kolor de su uniforme. Konta entre sus vitrines con el Kampeonato de goleo de Cardozo ke kon 29 goles es el máksimo goleador en la istoria del futbol meksikano, desde que egzisten los torneos kurtos. Es el treser ekipo kon más kampeonatos en la Primera División Mexicana kontando kon 10 títolos; detras del Club Deportivo Guadalajara i el Club América, ke kuentan kon 12.

Desde el torneo de Clausura 2016, los Potros UAEM F.C. participan en el torneo Ascenso MX representando a la Universidad Autónoma del Estado de México y jugando en el estadio olímpico Alberto "Chivo" Córdova.

En la sivdad se praktikan otro esportes, el judo, el taewando, el karate, el siklizmo de muntanya, el beisbol, el basketbol, el futbol amerikano, la natasion, el muntanyizmo, el atletizmo, la charreria i la lucha livre.

Akodros trocar

La Sivdad de Toluca de Lerdo es ermanada kon las sigientes sivdades:

Ver endemas trocar

Referensias trocar

  1. Islas, Octavio; Gutiérrez, Fernando (December de 2001). «El porvenir de NIC México» (en spanish). Razón y Palabra. Consultado el 2008-07-05.

Atamientos eksternos trocar

  Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Toluca de Lerdo


Estado de Meksiko | Toluca de Lerdo  
Belediyes Acambay | Acolman | Aculco | Almoloya de Alquisiras | Almoloya de Juárez | Almoloya del Río | Amanalco | Amatepec | Amecameca | Apaxco | Atenco | Atizapán | Atizapán de Zaragoza | Atlacomulco | Atlautla | Axapusco | Ayapango | Calimaya | Capulhuac | Chalco | Chapa de Mota | Chapultepec | Chiautla | Chicoloapan | Chiconcuac | Chimalhuacán | Coacalco de Berriozábal | Coatepec Harinas | Cocotitlán | Coyotepec | Cuautitlán | Cuautitlán Izcalli | Donato Guerra | Ecatepec de Morelos | Ecatzingo | El Oro | Huehuetoca | Hueypoxtla | Huixquilucan | Isidro Fabela | Ixtapaluca | Ixtapan de la Sal | Ixtapan del Oro | Ixtlahuaca | Jaltenco | Jilotepec | Jilotzingo | Jiquipilco | Jocotitlán | Joquicingo | Juchitepec | La Paz | Lerma | Luvianos | Malinalco | Melchor Ocampo | Metepec | Mexicaltzingo | Morelos | Naucalpan de Juárez | Nextlalpan | Nezahualcóyotl | Nicolás Romero | Nopaltepec | Ocoyoacac | Ocuilan | Otumba | Otzoloapan | Otzolotepec | Ozumba | Papalotla | Polotitlán | Rayón | San Antonio la Isla | San Felipe del Progreso | San José del Rincón | San Martín de las Pirámides | San Mateo Atenco | San Simón de Guerrero | Santo Tomás | Soyaniquilpan de Juárez | Sultepec | Tecámac | Tejupilco | Temamatla | Temascalapa | Temascalcingo | Temascaltepec | Temoaya | Tenancingo | Tenango del Aire | Tenango del Valle | Teoloyucan | Teotihuacán | Tepetlaoxtoc | Tepetlixpa | Tepotzotlán | Tequixquiac | Texcaltitlán | Texcalyacac | Texcoco | Tezoyuca | Tianguistenco | Timilpan | Tlalmanalco | Tlalnepantla de Baz | Tlatlaya | Toluca | Tonanitla | Tonatico | Tultepec | Tultitlán | Valle de Bravo | Valle de Chalco Solidaridad | Villa de Allende | Villa del Carbón | Villa Guerrero | Villa Victoria | Xalatlaco | Xonacatlán | Zacazonapan | Zacualpan | Zinacantepec | Zumpahuacán | Zumpango