Diferensya entre trocamientos de "Provensiya Otonoma Ebrea"

Contenido eliminado Contenido añadido
ch robot Añadido: az:Yəhudi Muxtar Vilayəti
chSin resumen de edición
Liña 20:
|TextoURL=Sitio Web Ofisial de la Provensiya Otonoma Ebrea
}}
La Provensiya Otonoma Ebrea (en [[legua rusa|ruso]] Евре́йская автоно́мная о́бласть - Yevreyskaya avtonomnaya óblast, en [[idish]] ייִדישע אווטאָנאָמע געגנט -''yidishe avtonome gegnt''; antikamente '''Repuvlika Otonoma Ebrea''') es un [[oblast]] ubikado en el [[distrito]] [[federalismo|federal]] del Leshano Oryente de [[Rusia]], en la frontiera kon [[KhinaKina]]. Tyene una ekstension de 36.000 km² i una povlasion de 190.915 abitantes ([[2002]]), de los ke de 1.2% a 16% es [[djudaismo|djudio]], el resto es prinsipalmente [[ruso]] i [[ukrainios|ukraino]]. La su kapital es [[Birobidjan]]. La ekonomia se baza en la mineria ([[oro]], [[estanyo]], [[ferro]] i [[grafito]]) [[madera]], agrikultura limitada i manufaktura lijera (prinsipalmente [[textiles]], i prosesamiento de [[alimentos]]).
 
== Sona oraria ==
Liña 26:
 
== Klima ==
El clima en el territorio es [[monson|monsoniko kontinental]], kon enveranos kalidos i umedos déke la influensia de los monsones de [[Asia OryentalOryentala]] i kon invernos kon vento, sekos i fríyos, shukur al Sistema de Alta Presion Siberiano.
 
== Istoria ==
La Repuvlika Otonoma Ebrea iva ser fondada enel anyo 1928 komo el ''Distríto Nasional Ebreo''. Fue el resultado de la politika nasional de [[Vladimir Lenin]], mediante la ke kada grupo nasional ke formaba la [[Union Sovietika]] iva resibir un territorio en el ke iva tener otonomiya kultural en un marko [[sosialista]]. En este sentido, fue tambien la repuesta a dos supuestas amenasas al estado Sovietico: El [[djudaismo]], ke iba en kontro del [[ateismo]] ofisial; i [[Zionismo]], el ke iva en kontro de la visyon sovietika sobre [[nasionalismo]]. La idea era krear una nueva Zion Sovietika, ánde una kultura ebrea proletaria podria kreser. El lashon ofisial seria el [[idish]], en vez del [[ivrit]] i unas muevas arte i literatura sosialistas ivan trokar a la relijion komo maksima ekspresion de kultura.
 
La TeoriaTeoriya de [[Stalin]] sobre la ''KuestionKestyón NasionalNasionala'' sostenia ke un grupo sólu podia ser nasion si tenian un territorio, i komo no abia territorio djudio, los djudios no eran una nasion i no tenian diritos de nasion. Komunistas djudios opninaban ke la manera de dar solusion a este problema de ideolojiya era kriando un territorio djudio, de ay la motivasion para formar un [[óblast]] otonomo djudio. Politikamente favlando, era konsiderado dezeable kriar una nasion sovietika djudia komo alternativa al [[Zionismo]] i a la teoria propuesta por los Zionistas Sosialistas komo [[Dov Ber Borojov]] ke la Kuestion Djudia se podia resolver kriando un territorio djudio en [[Palestina]]. Ansina, Birobidjan fue emportante para proposes de propaganda komo argumento en kontro del Zionismo, ke era una doktrina ke rivalizaba kon el [[Marksismo]] entre djudios syédreristas. El impakto de la propaganda fue tan efektivo, ke miles de djudios emigraron asya Birobidjan desde fuera de la [[Union Sovietika]], inkluyendo varios zyentos desde [[Palestina]] ke se abian iluzionado kon la idea.
 
Al pasar el tiempo, se puede dizir ke el eksperimento estaba kondenado al frakaso desde el bereshit. Otra meta emportante del proyekto de Birobidjan, era augmentar el numero de asentamientos umanos en el Leshano Oryente Sovietiko, espesialmente a lo largo de la frontiera con [[Khina]]. En 1928, praktikamente no ivan aber asentamientos en el area, mentras ke los djudios tyenian raises profondas en la parte oksidental de la Union Sovietika, en [[Ukraina]], [[Byelorrusia]] i la propria [[Rusia]]. De fákto, inisialmente abian propostas de krear una Repuvlika SovietikaSovyetika Djudia en [[Krimea]] o en partes de la [[Ukraina]], má estas fueron rechasadas por temor de provokar penserios entre los no djudios de esas rejiones.
 
La jeografiya y el klima de Birobidjan eran ekstremos, i los muevos povladores ivan tener ke refraguar las sus vidas desde el bereshit. Alkunos an disho ke [[Stalin]] estaba tambien motivado por [[antisemitismo]] al seleksionar Birobidjan: el keria mantener a los djudios tan leshos de los sentros de poder komo fuera posivle. De todas maneras, debe de rekonoserse al su favor ke los ukrainios i los kriméos estaban opuestos a ke se kriara un estado djudio tomando parte del su territorio, anke la mayoria de los djudios sovietikos bivia ayi i avia muy pokas alternativas para el proyekto.
 
A pesar de los penserios, un chiko grupo de djudios empeso a yegar. Para los anyos 30, el Distrito Nasional Djudio fue promovido al estatus de Rejion Otonoma i una munsha propaganda fue distribuida para estimular mas djudios a bivir en [[Birobidjan]]. Alkunos de estos avisos inkluian los elementos tipikos de la propaganda sovietika del momento, la ke era posters i novelas en [[idish]] deskrivendo la utopia sosial ayi. Otros metodos eran un póko egztravagante. Por egzemplo, volantes promoviendo Birobidjan se lansaron desde un avion sobre una máale djudia en [[Bielorrusia]]. En otra okasion, una pelikula en [[idish]] produsida por el governo yamada ''Bushkadores de la Felisidad'', akontaba la istoria de una familia djudia ke avia eskapado de la [[Depresion]] en los [[EstadosEstatos UnidosUnitos d'Amerika]] para irse a bivir en [[Birobidjan]].
 
A medida ke la poblasion djudia kresia, tambien kresio el impakto de la kultura [[idish]] en la rejion. Un jurnaldjurnal en [[idish]] fue establesido, se krio una kompanyia de teatro y kalejas en la mueva sivdad fueron konstruidas i nombradas en onor a autores idish, komo [[Sholom Aleichem]] i [[Y. L. Peretz]]. Al mismo tiempo, se isieron esforsos para adaptar la kultura rusa a la idish: el mas notable de estos fue el intento de trokar el [[alefbet ebreo]] por el [[alefbet siriliko|siriliko]].
 
El eksperimento de Birobidjan yego a un alto a mediados de los anyos 1930, durante la primera kampanya de ekspulsiones. Shefes djudios fueron arrestados i amortados i eskolas idish fueron fechadas. Poko tiempo dempues de este, la [[DosenSigunda Gerra MundialMondial]] influensio grandes esforsos para eliminar a los djudios. Dempues de la gerra reaparesio la idea de Birobidjan komo posible paez para los [[refujiado]]s djudios. Durante este tiempo, la poblasion djudia de la rejion yego a ser kaji la tresen parte del total. Ándjak, esforsos en este sentido terminaron kon la aparision de una supuesta konspirasion kontro del liderazgo en la [[Union SovietikaSovyetika]], el establesimiento de [[Medinat Yisrael|Yisrael]] komo un estado djudio independiente i la dosen ola de ekspulsiones poko antes de la morte de [[Stalin]]. De muevo, shefes djudios fueron arrestados i se trato de eliminar la kultura idish; asta una koleksion djudaika en la biblioteka lokal fue kemada. Durante los anyos ke sigieron, la idea de una komunita otonoma djudia fue olvidada del todo.
 
Algunos estudiosos del tema komo Louis Rapoport, Jonathan Brent y Vladimir Naumov opinan en ke Stalin iva disenyar un plan para deportar internamente a todos los djudios de la [[Union Sovyetika]] asia [[Birobidjan]], ansina komo el avia deportado internamente a otras menoriyas de [[Krimea]] i [[Alemania]], huersando a miles a deshar sus kazas i famiyas.
 
Dempues ke iva deshar de egzistir la [[Union Sovyetika]] i muevas politikas de emigrasion, la mayor parte de la poblasion djudia del paez se fie a bivir a [[Almania]], [[Estatos Unitos d' Amerika|Estatos Unitos]] o [[Medinat Yisrael|Yisrael]]. En 1991, la Provensiya Outonoma Ebrea fue elevada al estatus de Repuvlika Otonoma, pero kuando esto okurrio, la mayoria de los djudios se avian ido del territorio i representaban menos del 2% de la povlasion. Oy endia, el idish se ensenya de muevo en las eskolas, egziste una publikasion semanal en iddish i ay una estasion de radio en idish. Alkunos observadores políticos, partikularmente akeyos simpatisantes de la kausa [[Palestina]] en el [[Medio Oryente]] van proponer resurjir la RepublikaRepuvlika Otonoma Djudia tanto como alternativa a [[Medinat Yisrael|Yisrael]] komo patria djudia, ansina komo una solusion permanente a los provlemas entre arabos y djudios. Esta idea ainda tiene ke demostrar ke a ganado apoyo signifikativo en la opinion internasional.
 
Un filmo dokumental yamado ''L'Chayim, Comrade Stalin!'' sovre la kreasyon de la Provensiya Otonoma Ebrea i el asentamiento de una kantidad de djudios fue lansado enel anyo 2003. Endemas de ser una istoria de la kriasyon de la propuesta komo paez para los djudios, tambien rekrea esenas de la aktual [[Birobidjan]] i tiene entrevistas kon residentes djudios.
 
== Division Administrativa ==
Liña 58:
*Smidovichsky (''Смидовичский'')
 
== DemografiaDemografiya ==
'''Povlasion''' (2002): 190.915