Diferensya entre trocamientos de "Fenisyanos"

Contenido eliminado Contenido añadido
Página reemplazada por "Grupo"
ch Revertidas las ediciones de 190.3.220.159 (Discusión) a la última edición de Naevus
Liña 1:
Grupo etniko semitiko, ke habito en la Antikidad en la rejion de [[Fenisia]], en lo ke posteriormente konstituyo el litoral del [[Líbano]].
Grupo
 
Los fenisios aparesen en la [[istoria universal]] mas o menos el anyo [[anyos 2000 aEK|2000 aEK]]. Enkajonados en un altiplano kon paredes kortadas a piko para el mar, no les kedo mas remedio ke azerse marinos. Durante el predominio del [[kreta|Imperio kretense]] bivieron una eksistensia mas o menos oskura, ma despues de la kaída de los kretenses por obra de la invasion de los [[akeo]]s, los fenisios emprendieron una serie de empresas merkantiles ke los yevaron por todo el [[Mar Mediterraneo]], e inkluso a las [[Islas Britanikas]], ademas de supuestamente haber sirkumnavegado [[afrika]]. La edad de oro de Fenisia se prolongo entre los siglos ksI i VII adk, epoka en la ke fondaron siudades komo [[kadiz]] i [[kartago]]. Luego de ke Fenisia fuera invadida, okupada militarmente i arrasada por los [[Asiria|asirios]], kartago tomo la antorsha fenisia durante aproksimadamente medio milenio, hasta sufrir una derrota desisiva a manos de los [[romanos]] durante la [[Segunda gerra Punika]]. Poko antes, las konkistas de [[Alejandro Magno]] habían destruido para siempre las siudades fenisias, ke se las habían arreglado para sovrevivir durante el [[Imperio Persa]].
 
Los fenisios eran fondamentalmente un puevlo de komersiantes i marinos. Su invento desisivo fue el [[birreme]], espesie de [[galera]] a la ke konsigieron aumentar el numero de remeros montando una hilera de estos sovre otra. Tambien, a medida ke kresio el komersio mediterraneo, se dedikaron a la [[piratería]]. Sus empresas merkantiles konsistían fondamentalmente en fondar faktorías en territorios no sivilizados, las kuales servían para komersiar kon los nativos; sin embargo, los fenisios no paresen haber mostrado interes en ekspandir su sivilizasion, sino simplemente en el [[komersio]]. En munshos kasos, una vez ke los fenisios se retiraron los nativos regresaron a un estado de semibarbarie. Otra importante innovasion fenisia fue el [[alefbet]], invension a la ke yegaron para simplifikar la [[eskritura]] i de esta manera haser mas ekspedita la labor de redaktar dokumentos i kontratos.
 
Polítikamente, la jeografía fenisia impidio la formasion de un estado o imperio poderoso, a diferensia de otros puevlos antikos; en vez de eso disponían de una red de siudades-estado, las mas importantes de las kuales eran [[Ugarit (Fenisia)|Ugarit]], [[Sidon (Fenisia)|Sidon]], [[Tiro (Fenisia)|Tiro]] i [[Biblos (Fenisia)|Biblos]]. Entre las kolonias, la mas importante fue [[kartago]], fondada en lo ke aktualmente es [[Tunisia]], i ke termino transformandose en el [[kartago|Imperio kartajines]], dominando a otras siudades komo kadiz o [[kartajena]].
 
El uniko personaje istoriko fenisio ben konosido es [[Hiram de Tiro]], ke en la [[Biblia]] es mensionado hasiendo un tratado komersial kon el rey [[Salomon]] para vender madera de [[sedro del líbano]] para el [[Templo de Jerusalen]], ma no eksisten otras referensias ke permitan haserse kargo de kien fue realmente este Hiram. Entre los kartajineses, por su parte, enkontramos las figuras de [[Hannon]] e [[Himilkon]], selebres navegantes ke supuestamente sirkunnavegaron afrika.
 
En jeneral, los fenisios no tenían una kultura propia; se limitaban a komersiar kon los puevlos vesinos, i su arte por lo tanto imitaba las formas artístikas de sus klientes. Su relijion no difería eksesivamente de la de otros puevlos de la rejion, adorando a distintos dioses agríkolas ke han pasado a la istoria kon el nombre de [[baal]]es. kreían en un gran heroe yamado [[Melkart]], bastante paresido al [[Herakles]] heleno, i tambien en la diosa [[Astarte]], ke era una trasposision de la [[Istar]] babilonika. Otro dios fenisio era [[Molok]], siniestramente famoso por rekerir sakrifisios de ninyos.
 
[[Category:Kultura]]
[[Category:Wikipedia:Artikolos kon grafia ladina]]
 
[[en:Phoenician]]