Diferensya entre trocamientos de "Azno"

Contenido eliminado Contenido añadido
rezumio orta beh
Marrovi (diskutir | kontribüsyones)
Sin resumen de edición
Etiketa: editor de código 2017
 
Liña 1:
El '''Azno''' ('''''Equus asinus''''') es un animal domestikodoméstiko de la [[famiya (biolojiya)|famiya]] de los [[Equidae|ekinos]]. Los ansestros salbahessalvajes del azno son [[Afrika|afrikanos]]. El omvreombre a uzado los aznos komo bestias de karga i para montarlos desde aze munchos syéklos.
 
[[Dosya:Donkey Catalan race.jpg|thumb|220px|[[Azno katalan|Azniko de rasa katalana]]]]
Los aznos pertenesen a la famiya de los ékidos, i a la su vez se klasifikan en el orden de los [[perisodáktilos]]. Egzisten varias espesies i subespesies similares de aznos salbahessalvajes, komo el azno salbahesalvaje afrikano (''[[Equus africanus]]''), el onagro (''[[Equus hemionus]]''), el kiang ''[[Equus kiang]]'', el khur ''[[Equus hemionus khur]]'' o el kulán ''[[Equus hemionus hemionus]]'', entre otras. Es frekuente ke el azno sea konsiderado una subespesie del azno salbahesalvaje afrikano, kon el nombre de ''Equus africanus asinus'', afilú la tendensia aktuala es a separarlo en una espesie propia (''Equus asinus'').<ref>[http://www.iucnredlist.org/details/7949 IUCN - Equus africanus]</ref>
 
== Uzo ==
Desde empieses de la istorya, los aznos an sido uzados en [[Evropa]] i [[Asia]] oksidentala para trasladar kargas, tirar de karosas i transportar personas. Afilú los aznos no andan tan pishín komo el [[kabayo]], tienen una vida lunga, el su kudio es má kolay, tienen una gran resistensa i son má huértes en kaminos zor. Ainda son demuncha emportansia en munchos payises menos dezvelopados.
 
Los aznos son konosidos por su mal umor i terkedá, má este es déke tienen un instinto de konservasiyon muy dezvelopado. Es zor huersar a un azniko a aser alko kualo el ni kree sea bien. Son bestias entelijentes, kautelozas, amistozas, gustozas de djuegar i le sguasta aprender muevas kozas. En alkunos payizes son uzados endemas komo maskotitkas, para uzo de los ninyos i djovenes i komo animales de kompanyia. En alkunos payizes ma dezvelopados se a trokado al kudio de los aznikos ma viehoviejos i egzisten oy endia santuarios i parkos naturales papara kke los aznos veteranos puedan bivir trankilohtrankilos.
 
En el nord y nordoestenord-oeste de [[Espanya]] era frekuente ver distintas rasas de ''burros pretos'',los kualos alkunos kreen ke son desendientes del ''Equus asinus somaliensis''. Oy endia kedan muy pokos aznos de estas rasas i sólu se empiesan, ainda en perikolo de ekstinsiyon, a rekuperar los de la ''rasa Zamorano-leonesa'' (limitada su rejion aktual a las komarkas zamoranas de [[Aliste]] i '''[[Sayago]]''' i alkuna aktividá ganadiera), pedryéndose, ya ke si no egzisten machos aptos para la reproduksiyon, los de otras rasas de aznos pretos.<ref>[http://hispanismo.org/reino-de-leon/5739-el-burro-zamorano-leones.html Sobre las razas de burro negro y la raza zamorano-leonesa]</ref>