Diferensya entre trocamientos de "Idish"

Contenido eliminado Contenido añadido
chSin resumen de edición
Sin resumen de edición
Liña 1:
{{hebreovariante|AY}}
''ביאסי איסטי ארטיקולו אין לה גראפ׳ייה איברייה: [[אידיש]]''
{{latino}}
[[Dosya:Yiddish_King_Lear.jpg|thumb|right|200px|Portada del drama El Rei Lear por el dramaturgo inglez William Shakespear, eskrito en idish]]El '''idish''', o mas deskriptivamente djudeo-[[Lingua alemana|aleman]], es ununa idioma[[linguas indoevropeo.indoevropeas|lingua Esindoevropea]] ke es la lengua materna tradisionaltradisionala de los djudios [[ashkenazim]]. Tiene ununa firmebaza basegrande djermanikodjermanika kon influesesinfluensa del [[ivrit]] i otrosotras idiomas.linguas, Deespesialmente estalas maneralinguas eslavas komo la [[lingua rusa]], esta[[lingua paresidopolaka]] ali [[lingua ukraina]], endemas de la [[lingua lituana]]. Ansi, es paresida ala [[Lingualingua djudeo-espanyola|ladino]], o [[djudeo-espanyol]], kuyoen baseke romanseapartiene levaal ungrup saborde uniko,las debido al influes[[linguas del djudismodjudias]]. Asi es ke elEl idish es auna la eslingua djermaniko, ama no alto aleman o aleman moderno. En idish, la palabra ''<nowiki>'</nowiki>idish'' (/ʔɪdɪʃ/) signifikasinyifika simplemente "djudio," es desir, "avla djudia".
 
El idish se dezvelopo en la [[Evropa Sentrala]] al empesijo del syeklo X i kresio endjunto a las linguas de la rejion. Oy endiya, diskues del amortamiento de kaji toda las komunitas djudias de la Evropa Sentrala a kavza del [[Olokosto]] i la [[aliya]], ansina komo la mgrasion verso [[Amerika]], [[Sud-Afrika]] i [[Ostralya]], el numero de avlantes de esta lingua basho de de 13 milyones (1930) a 3 milyones de personas (2005).
 
Alkunos djudios ortodokses i ultraortodokses enel mundo uzan el idish para la su komunikasion diaria, deke konsideran al [[ivrit]] una lingua santa, la kuala solo es uzada para azer [[tefila]] i para ambezar [[Tora]].
 
::''ver endemas: [[Alefbet Idish]]
 
==Atamientos eksternos==
{{InterWiki|code=yi}}
* [http://yi.wikisource.org/wiki/ Wikisource en yidis]
* [http://www.bikher.org NYBC: El Sentro del Livro Idish (EE.UU)]
* [http://www.YiddishSummer.org Programa de verano del NYBC] {{en}}
* [http://yiddish.haifa.ac.il/Stories.html Di Velt fun Yidish - kuentos]
* [http://www.jewish-languages.org/ Oja de linguas djudias] {{en}}
* [http://www.zhitlovsky.org.uy/historia/i_c_u_f_.htm ¿Ke es la ICUF?] {{es}}
* [http://www.iwo.org.ar/ Fundación IWO] {{es}}
 
{{Linguas djudias}}
Línea 10 ⟶ 26:
[[Katēggoría:Linguas indoevropeas]]
[[Katēggoría:Linguas djudias]]
[[Katēggoría:Wikipedia:Artikolos kon ambas grafias]]
 
[[af:Jiddisj]]