Diferensya entre trocamientos de "Al Qaida"

Contenido eliminado Contenido añadido
chSin resumen de edición
Liña 1:
'''Al-Qaida''' o '''Al-Qaeda''' (en [[arabo]] '''القاعدة''', '''al-Qā‘ida''': ''La Baza; El Fondamento'') es una organisasyon konsiderada como [[terrorismoterrorizmo|terrorista]] por los [[Estados Unidos]] i otros paezespayies, kela apoyakuala da apoyo a aktividades de ekstremistas [[Islam|islamikos]] alrededoralderedor del mundo. Se dize ke el su fondador, shef i mayor kolaborador es [[Osama bin Laden]], un multimilyonario de orijen [[Arabia Saudi|saudi]], ke fue edukado en las amijores universitás del [[Reyno Unido]].
 
== IstoriaIstorya ==
[[Dosya:Flag of al-Qaeda.svg|thumb|240 px|''Bandeira de Al Qaida'']]
En Diziembro[[Diziembre]] del anyo 1979 el prensipeprinsipe Turki Al Faysal, direktor de los servisios sekretos saudis, reklutó a Osama para koordinar fonsieramente las operasiones de la [[AgensiaAjensia SentralSentrala de InteligensyaIntelijenzia|CIA]] en [[Afganistan]]. La CIA invirtio dos mil milyones de [[US$|dolares]] para lograrkon el frakazobuto de azer frakazar la [[Union Sovyetika]], kela kuala en ese momento estaba gerreando en el paezpayis de [[Asya Sentrala]]. Los servisios saudis yi estadounidenses reklutaron a fondamentalistas islamikos, los armaron i aleksionaron en una jihad para gerrear en kontro de los sovietikos[[Union Socyetika|sovyetikos]]. Osama koordinabakoordinava las operasiones fonsieras en un arkivo enformatiko yamado Al Qaida (literalmente "la basebaza de datos"). Desde antonses, munshosmunchos ekstremistas membrosmyembros de los ''muyahidin'' se fueron asosiandoasosiaron a la red ''Al Qaida''.
 
Las aksiones de estos gerreros ekstremistas estaban dirijidas kontro governos en rejiones tan diferentes komo [[Afganistan]] -kontro la [[Okupasion sovyetika de Afganistan|okupasion sovietika]]- o la ekstinta [[Djugoslavia]] para detener el [[jenosidiodjenosidio]] musulman en [[Bosnia i Hersegovina]]. Egzisten munshasmunchas evidensias dokumentadas del apoyo indirekto del governo de [[Estados Unidos]] i de la CIA a la gerra afgana en kontro de la invasyon Sovietika porkedeke estaba dentroarientro de los sus interesesenteresos durante la [[Gerra Friya]], ma no egzisten provas ke apoyen las afirmasiones de ke el grupo terrorista de [[Osama bin Laden]] i [[Ayman al-Zawahiri]] fue finansiado i entrenado por la CIA o por el governo Amerikano. Estos apoyaron a los soldados afganos en la su defensa kontro de la invasyon Sovietika i los que dempues formaron parte del grupo terrorista se unieron a la lucha i aprovecharon el apoyo Amerikano.
 
La organisasyon a konstruyido kampos para los sus militantes musulmanos de todo el mundo, entrenando a miles en teknikas paramilitares. Resientemente los sus ajentes se an relasionado kon munshos atakos terroristas, komo la destruksion de las ambashadas[[ambasada]]s estadounidenses en [[Nairobi]], [[Kenya]], i [[Dar es Salaam]], [[TansanyaTanzania]] enel anyo 1998. En Daar-es-Salam murieron onze personas, anke ningun era nordamerikano, mientras ke en [[Nairobi]] muerieron 213 personas de las ke dose eran nordamerikanos. El 12 de Oktobre del anyo 2000 realiso el atako suisida kon bomba kontro de la nave de gerra estadounidense '''USS Cole''' en la kosta de [[Yemen]], matando 17 ''marines'' i firiendo 39 maz.
 
== Organisasiones ideolojikamente relasionadas ==
* [[Tawhid wal w'al-Jihad]]
* [[Ansar Al -Sunna]]
* [[Tanzim Qa'idat al -Jihad al -Rafidayn]]
* [[Lashkar -e -Tayiba]]
* [[EjersitoArmada Islamiko en IraqIrak]]
* [[Grupo Salafista para la Predikasyon i el Kombate]]
* [[Al Qaeda en la PenínsulaPenínsola ArábigaAraba]]
* [[Abu Sayyaf]]
* [[Jaish -e Mohamed-Mohhamed]]
* [[Movimento Islamiko de Uzbekistan]]
* [[Brigadas Abu Hafs al -Masri]]
* [[Lashkar -e -Jangvi]]
* [[Yemaa Islamiya]]
* [[Harakat el -Mudjaheedin]]
* [[Brigadas Al -Haramain]]
 
 
=== La organisasyon dempuesdiskues del 11-S ===
 
Enel anyo 2001 se kreiya ke bin Laden i otros shefes de Al Qaeda se ankontrabanankontravan basho la proteksion de los [[taliban]]es, un grupo islamiko ke tinia el kontrolo de la mayor parte de [[Afganistan]]. Enese mesmo anyo kambio radikalmente la aktividad de este grupo, alkansando niveles de terror nunka antes pensados. Asigun la CIA i el [[Ofisina Federal de Investigasyones|FBI]], 19 gerreros de ''Al Qaida'' dirijidos por el [[Ayifto|ayifsiano]] '''Mohammed Atta''' yevaron a kabo el 11-S kontro del [[Pentagono]] i el [[World Trade Center]] (WTC). Akel fue uno de los atentados terroristas mas terribles de la istoria kon unos 2.900 muertos. [[Estados Unidos]] respondio inisiando un atako kontro de las huérsas talibanes i de '''Al Qaida''' en [[Afganistan]], matando i kapturando a miles de gerreros i obligando al resto de los sus shefes a eskonderse en las montanyas de [[Asya Sentrala]]. Anke [[Estados Unidos]] i la koalision internasionala atrapo varios de los sus membros emportántes (inkluyendo el ke supuestamente planeo y organiso los atakos del 11-S), la aktividad del grupo i los sus grupos aliados an trokado la su organisasion, para trokarse en una organisasion internasional koordinada kon gerreros repartidos por todo el mundo. Los sigintes atakos fueron en [[Indonesya]], komo el bombardeo de un klub nokturno en la adá[[isola]] de [[Bali]] ke deshó má de 200 mortos (85 australianosostralyanos) i los atentados en [[Djakarta]] en la ambashadaambasada de [[Ostralya]]. Dempues enel anyo 2003, atentados en [[Arabia Saudi]] desharon 35 mortos en edifisios abitados por oksidentales, entre otras aksiones koordinadas en un esforso por desestabilizar a la monarkiya saudi.
 
En los ultimos tiempos i ya varios anyos dempués del 11-S, grupos chikos de Al Qaida en [[Evropa]] se atribuyeron la autoriya del atentad kon bomba a trenos en [[Madrid]] kon 191 mortos enel anyo 2004, i los atentados del 7 de Djulyo del anyo 2005 kon má de 50 mortos, entre otras aksiones en otros puntos del mundo. Endemás, grupos chikos de Al Qaeda en [[Irak]] gerrean kontro de la okupasion estadounidense, el grupo '''Tawhid wal w'al-Jihad''' dirijido por el [[Djordania|djordano]] [[Abu Musab Al -Zarqawi]], el ke fue morto por las tropas de [[Estados Unidos]] en Djunio del anyo 2006, realisan aksiones diarias kontro de las tropas nordamerikanas y britanikas, i de irakisirakianos serkanos al muevo governo endemás de siviles. Estos atakos suman ya má de mil mortos.
 
El 11 de Avril del anyo 2007 el brazo armado de Al Qaida en el [[Maghreb]], yamado Al Qaida del Maghreb Islamiko, organiso un atentado en [[Arjel]], [[Arjelia]], deshando al menos 24 mortos i 222 feridos. Este mismo dia, Al Qaida se atribuyo los atentados perpetrados el dia anteryor en [[Kasablanka]], [[Marroko]]
 
[[Dosya:RecentAlQaedaAttacks.svg|300px|thumb|Atakos de Al Qaida en el mundo]]
Liña 39:
== Objektivo ==
 
El supuesto objektivo de ''Al Qaida'' es reunir a todos los [[musulmanos]] basho un mesmo governo ke fonksione basho la [[Sharia]] i ansina estableser un muevo [[Orden Mundial]]. Para eyos, akeyos governos ke no se adjustan a esta politika deven ser derrokados. Desde el su komiense, Al Qaida a konsideradokonsidera a Oksidente i la su forma de vida komo el prinsipal enemigo del [[Islam]], i a yamadokunvida a todos los musulmanes a unirse a una ''[[yihad]]'', entendido komo [[gerra santa]], en espesial kontro de los paezes lideres de Oksidente, prinsipalmente [[Estados Unidos]], [[Reyno Unido]] i [[Medinat Yisrael|Yisrael]]. Anke en ultimos días [[Kanada]], [[Meksiko]] yi [[Venezuela]] se vieron presuntamente amenasados por esta red en atakar las sus instalasiones petroleras, por ser paezsespayises ke eksportan grandes kantidades de petroleo a [[Estados Unidos]]; afilu, sinen embargodiferensia a diferencia dekon Kanada i Meksiko, el governo de Venezuela de Hugo Chávez le dio poka emportansia a esta amenasa, puesya ke konsidera ke la unicaunika amenasa real para la paz mundial i para Venezuela es el governo de [[Estados Unidos]] presidido por [[George W. Bush]].
 
== EnlasosAtamientos eksternos ==
* [http://sabotaje.blogsome.com/2007/04/13/el-poder-de-las-pesadillas La Red Al Qaeda NO EXISTE] (en espanyolkastilyano)
* [http://www.jihadmonitor.org/wp-content/uploads/2007/05/amenazayihadista.pdf Breve guía sobre la amenaza yihadista], Luis de la Corte (en espanyolkastilyano)
 
[[Katēggoría:Organisasyones terroristasTerrorizmo]]
[[Katēggoría:Wikipedia:Artikolos kon grafia ladina]]