Kartago (del fenisio Qart-Hadasht, la "Sivdad Mueva", eskrito sin vokales komo QRT HDŠT) fue una sivdad de la Antikita, situada al norte de afrika, en el territorio okupado por aktual Tunez. Fue fondada por los komersiantes fenisios de Tiro, segun la leyenda por la reina Dido (o Elisa). La kolonia yego a alkanzar tal importansia komersial ke rivalizo kon las propias metropolis fenisias. A su alrededor se erijio el Imperio kartajines, la mas importante potensia marítima del Mediterraneo oksidental hasta las gerras Punikas.

Fondasion trocar

La leyenda dise ke kartago fue fondada en el 814 a.EK. por Elisa, ermana de Pigmalion, rey de Tiro. Este tenía una serie de "pekenyas" desavenensias kon su ermana, ke se había kasado kon un tal Aserbas. Aserbas era el sumo saserdote de la siudad, a kuyo kargo anyadía la kondision de ser uno de los hombres mas rikos i el elemento konsanguíneo, pues era su tío.

Pigmalion i Aserbas representaban la punta de un entramado sivil i saserdotal, kabezas del poder fenisio, sustentado por el poder del dinero. Deskonosemos, porke no lo dise klaramente el mito, si este saserdote era ambisioso, si estaba hostigado por una kamariya de aristokratas o si la ambisiosa era su esposa.

El desenlase de este pulso termino kon el asesinato de Aserbas, kon su fortuna embargada, i una esposa desdishada, ke puso a salvo lo ke pudo de sus rikezas i temiendo por su vida, urdio la ekskusa de ir a por sus bienes para darselos a su ermano, ma dispuso del tiempo nesesario para reunir a un ekipo de medrosos nobles ke la apoyaban i huir hasia shipre.

En shipre elijio un nuevo sumo saserdote, ma konsagrado a Astarte i oshenta donseyas, ke konvensidas o no, servirían komo prostitutas sagradas a la diosa en un futuro templo ke fraguariya para la diosa. Desplego velas, sigio la kosta del Norte de afrika i enkontro un promontorio protejido donde desidio fondar una sivdad. Su nombre, kartago.

Elisa, komo buena fenisia, entro en konversasiones kon la tribu libia duenya de los terrenos, para proseder a su kompra. Los indíjenas enkontraron una solusion para kitarse a tan molesta vesina. Desidieron konsederla el terreno ke okupara una piel de buey. ma Elisa, desendiente de una jenerasion de komersiantes, antes ke prínsipes, dividio la piel del animal en finísimas tiras i rodeo una porsion konsiderable de terreno del promontorio, i ayí fondo el nukleo de kartago, yamado Byrsa.

Un gobernante vesino eksijio a Elisa komo esposa. El konsejo de ansianos, por miedo a la joven reina, no se atrevieron a komunikar la petision a la reina. Para eyo, makinaron una artimanya: se entrevistaron kon Elisa i le komunikaron ke les habían pedido ke fueran a vivir kon los indíjenas para poder sivilizarlos, ma ke eyos tenían miedo i no kerían ir. La reina les reprosho su kobardía, disiendoles ke debían realizar ese sakrifisio por el bien de la siudad. No sabía Elisa ke se estaba enredando en una trampa. En ese momento, los ansianos le dijeron la verdadera petision. Elisa no se podía negar. Sus argumentos se volvían kontra eya. Durante tres meses preparo una pira funeraria, sakrifiko a varias personas i se apunyalo en la sima de la pira. ansi murio esta reina.

El poeta Virjilio tenía una version alternativa del final de Elisa/Dido. Segun el, el heroe troyano Eneas naufrago en kartago i Elisa se enamoro de el. kuando Jupiter le ordeno ke sigiera su kamino, Eneas partio i Elisa, desesperada por la perdida, se lanzo a una pira funeraria.

Emplazamiento trocar

La siudad de Kartago se enkontraba en el noreste del Magreb, en el aktual Tunez, serka de la kapital. Se ubikaba en un istmo, una franja de tierra ke unida al kontinente afrikano i protejida por una triple muraya. Dentro de la siudad, proksimos a la línea de kosta, se enkontraban los dos puertos de la siudad, muy famosos en la Antikita. Uno de los puertos estaba destinado a un uso sivil, kon forma rektangular, mientras ke el otro era el puerto militar, de forma sirkular i kon una pekenya ada en su sentro, donde se ubikaba el puesto de kontrol del almirante. Ambos puertos se hayaban komunikados por un estresho kanal, de forma ke los barkos de gerra debían salir a alta mar atravesando el puerto sivil.

Las deskripsiones de los puertos mos yegaron grasias al istoriador grego Apiano, testigo de los ultimos días de la siudad, afilu en un prinsipio se kreía ke eksajeraba al favlar del numero de barkos kapases de atrakar en el puerto, las ekskavasiones arkeolojikas han demostrado la verasidad de sus palavras.

Governo kartajines trocar

El gobierno de kartago era la oligarquía, no muy diferente de la Republika Romana, ma no se konosen munshos detayes. Las kabezas del estado eran los sufetes (literalmente, "jueses"; los eskritores romanos se refirieron a eyos komo "rejes", reyes), ke podría haber sido orijinariamente el título de los gobernadores de la siudad asignados por la siudad madre de Tiro. Mas adelante, 1 o 2 sufetes, ke se kree ke realizaban fonksiones djidisiales i administrativas, ma no militares, eran elejidos anualmente entre las mas akaudaladas e influyentes familias. Estas familias aristokratikas estaban representadas en el Gran konsejo, komparable al senado romano, ke tenía un amplio espektro de poderes, ma no se sabe si los sufetes eran elejidos por este konsejo o por una asamblea del puevlo. Aunke el puevlo podría haber tenido influensia en la lejislasion, la demokrasia era bastante debil en kartago, i los oligarkas kontrolaban firmemente la administrasion de la siudad.

Eratostenes, direktor de la Biblioteka de Alejandría, advirtio ke los griegos habían estado ekivokados al konsiderar a los demas puevlos (barbaros) komo no sivilizados, viendo ke tanto los kartajineses komo los romanos poseían una konstitusion. Aristoteles tambien supo de la konstitusion kartajinesa i eskribio sovre eya en uno de sus libros. El libro se perdio, ma algunas deskripsiones de su kontenido han sovrevivido.

Es importante destakar ke kartago jamas olvido sus lazos kon la metropoli Tiro. A pesar de ser, a partir de sierto momento, mas poderosa ke la siudad madre, kartago pago impuestos a Tiro i la ayudo en los momentos de mayor debilidad, komo kuando Asiria la amenazaba. Otro fesho ke demuestra ke las kolonias fenisias (komo kartago) eran, en sierta forma i al menos en sus komienzos, polítika i administrativamente dependientes de la metropoli se komprueba kuando algun soberano ekstranjero konkistaba sus siudades de orijen: en ese momento se autoproklamaban reyes de las kolonias oksidentales. Se konose, ademas, ke kartago yevo botines de gerra (Sisilia) al templo de Melqart en Tiro, komo ofrenda al dios patron de la siudad fenisia.

Komersio kartajines trocar

El imperio komersial kartajines tuvo, en sus komienzos, una fuerte dependensia de sus relasiones kon Tartesos, ansi komo de otras sivdades de la Península Iberika. De ayí se obtenían grandes kantidades de plata i lo ke era mas importante, estanyo, nesesario para la fabrikasion del bronse tan usado en akeya epoka. kartago utilizo las mismas rutas komersiales ya establesidas por su siudad madre (Tiro). kuando Tartesos kayo, los barkos kartajineses fueron direktamente hasia las fuentes de estanyo del Noroeste de la Península Iberika, inkluso mas al Norte, hasta las islas britanikas. Otras ekspedisiones yegaron a traer oro de lugares tan lejanos komo Senegal, en la kosta atlantika afrikana.

El relato de la ekspedision kartajinesa desde las islas britanikas hasta el Senegal nos ha yegado traverso del uniko hayazgo literario kartajines deskubierto hasta la fesha: El periplo de Hannon. Es el diario de navegasion de Hannon (460 aEK) i esta eskrito en griego (no se konserva la version orijinal, sino la traduksion griega).

Durante estas ekspedisiones de eksplorasion no se renunsiaba al komersio. En munshas okasiones, el interkambio komersial se hasia mediante el "trueke silensioso", deskrito por Herodoto en sus "Relatos Libios":

"Los kartajineses desembarkan en la playa sus merkansias para eksponerlas. Regresan a los barkos i hasen humo para avisar a los indíjenas. estos, al ver el humo, se aserkan al mar i kolokan al lado de las merkansias el oro ke ofresen para el kambio para luego retirarse. Los kartajineses vuelven a bashar a tierra i miran lo ke han dejado. Si les konvense, kojen el oro i se van. Si no, vuelven a subir al barko a la espera de ke los nativos mejoren su oferta."

Para Herodoto, kon este metodo nadie sale perdjidikado, sin embargo es evidente ke los kartajineses tenían la voz kantante en el trueke i todas las de ganar.

Si la poesía epika griega i los istoriadores kontemporaneos del Imperio Romano dejaron konstansia de la oposision militar de kartago a las sivdades-estado griegas i despues a Roma, fue grasias al teatro griego i a sus komedias ke han yegado hasta nosotros deskripsiones de los merkaderes kartajineses, vendedores de tela, vasijas i joyería.

Relijion trocar

Kartago fue afamada entre los sus vesinos por el sakrifisio de ninyos. Plutarko mensiona su praktika, ansi komo Tertuliano i Diodoro de Sisilia. Sin embargo, otros istoriadores no lo hisieron. Las ekskavasiones arkeolojikas modernas paresen haber konfirmado la version de Plutarko. Se estiman en unas 20.000 las urnas depositadas entre el 400 aEK i el 200 aEK en el sementerio de ninyos denominado Tofet. Las urnas kontenían los huesos de resien nasidos i en algunos kazvos, los de fetos i ninyos de 2 anyos, indikando ke si el ninyo nasia ya muerto, el ijo mas joven debía ser sakrifikado por los padres. Sin embargo, a veses se argumenta a favor de ke, simplemente, se trata de los restos kalsinados de hijos ke fayesieron de muerte natural, aunke, a la vista de otras evidensias hayadas en kanaan, esto parese menos probable. Xablón:Destakado Parese ser ke el lugar elejido para el Tofet fue el mismo donde la reina fondadora de la siudad, Elisa, se inmolo (ver fondasion de kartago). Es, kiza, por esa autoinmolasion ke aparesio la tradision del Tofet. Otro kaso paresido fue el de la mujer de Asdrubal, el jeneral derrotado en la ultima gerra Punika, ke se lanzo a las yamas kon sus hijos desde lo alto del templo de Eshmun (en la kolina de Byrsa), el ultimo bastion de la resistensia kartajinesa, kuando los soldados romanos ya habían entrado en la siudad.

Por otra parte, los dioses prinsipales de la siudad fueron: Melqart (patron de Tiro), Ashtart (Astarte), ma sovre todos los demas se enkontraba Tanit ("La Senyora"), asosiada al Aga Baal Hammon. A este ultimo se ofresian los sakrifisios humanos rituales denominados molk (o molek).

istoria trocar

A lo largo de su istoria, el ejersito kartajines estuvo formado prinsipalmente por kontijentes de mersenarios i de tribus norteafrikanas, a los ke fue inkorporando otros kontijentes reklutados de diferentes lugares de todo el ambito Mediterraneo: numidas, íberos, libios e inkluso síkulos, el puevlo indíjena de Sisilia. Los propios punikos siempre fueron una minoría en su propio ejersito, proporsionando kontinjentes eskojidos i la mayoría de los mandos, un gran inkonveniente komo se demostro en la rebelion de los mersenarios segun finalizaba la Primera gerra Punika kontra los romanos.

Primera gerra Sisiliana trocar

El eksito kartajines yevo a la kreasion de una armada poderosa para desarmar tanto a los piratas komo a las nasiones rivales. Esto, sumado a su eksito i kresiente hejemonía, yevo a kartago a entrar en konflikto kon Gresia, la otra mayor potensia en la kontienda por el kontrol del Mediterraneo sentral.

La isla de Sisilia, serkana a kartago, se konvirtio en el kampo de bataya entre Kartago i Gresia. Desde los primeros tiempos, tanto los griegos komo los fenisios se sintieron atraídos por esta isla grande, establesiendo un importante numero de kolonias i puestos komersiales a lo largo de sus kostas. Se daron pekenyas eskaramuzas estre estos asentamientos durante siglos.

En 480 aEK, jelon, el tirano de la kolonia griega de Sirakusa, kon apoyo griego, intento unifikar toda la isla bajo su mandato. Esta amenaza inminente no podía ser ignorada, i kartago—posiblemente komo parte de una alianza kon Persia, en ese momento envuelta en una gerra kontra Gresia—armo su mayor fuerza militar hasta la fesha, bajo el mando del jeneral Amílkar. Antiguos relatos kuentan ke las fuerzas de Amílkar eran de unos tresientos mil hombres; aunke posiblemente se eksajero, debía ser en kualkier kaso una fuerza formidable. De kamino a Sisilia, sin embargo, Amílkar sufrio bajas (posiblemente numerosas) debido al mal tiempo. Atrako en "Panormus" (hoy en día Palermo) donde fue derrotado por jelon en la Bataya de Himera. el murio en kombate o se suisido por vergüenza. La derrota debilito konsiderablemente a kartago, i el viejo gobierno de la nobleza tradisional fue derrokado, reemplazado por la Republika kartajinesa.

Segunda gerra Sisiliana trocar

Hasia 410 aEK kartago se había rekuperado grasias a una serie de buenos gobernantes. Había konkistado gran parte del aktual Tunez, fortalesido i fondado nuevas kolonias en el Norte de afrika, i promosiono el viaje de Mago Barka a traves del Sahara i el de Hannon el Navegante por la kosta afrikana. Aunke, en ese anyo, las kolonias iberikas se independizaron—kortando el prinsipal suministro de plata i kobreAníbal Mago, el nieto de Amílkar, komenzo los preparativos para reklamar Sisilia, mientras otras ekspedisiones se mandaron a Marroko, Senegal e inkluso al Oseano Atlantiko.

En 409 aEK, Aníbal Mago salio hasia Sisilia kon su ejersito. konsigio kapturar la pekenya siudad de Selinus (aktual Selinunte) e Hilmera, tras lo kual volvio triunfante a kartago kon el botín de gerra. ma el prinsipal enemigo, Sirakusa, permanesio igual, i en 405 aEK Aníbal Mago lidero una segunda ekspedision, esta vez para konkistar por kompleto la isla. Sin embargo, enkontro munsha resistensia e infortunios. Durante el sitio de Agrijentum, las fuerzas kartajinesas fueron diezmadas por una plaga, a la ke sukumbio el mismo Aníbal Mago. Aunke su susesor, Himilko, kontinuo kon eksito la kampanya rompiendo el sitio griego, kapturando la siudad de jela i derrotando repetidas veses al ejersito de Dionisio, el nuevo tirano de Sirakusa, tambien fue debilitado por la plaga i forzado a firmar la paz antes de regresar a kartago.

En 389 aEK, Dionisio había rekuperado su fortaleza i rompio el tratado de paz, atakando la fortaleza kartajinesa de Motya. Himilko respondio liderando otra ekspedision ke no solo rekupero Motya, sino ke tambien kapturo Mesina. Finalmente, sitio Sirakusa. El sitio tuvo eksito hasta 397 aEK, ma en 396 aEK la plaga volvio a diezmar a las fuerzas kartajinesas, hasta derrotarlas.

A estas alturas, Sisilia se había konvertido ya en una obsesion para kartago. Durante los sigientes sesenta anyos, tropas kartajinesas i griegas se enfraskaron en una serie konstante de eskaramuzas. Las mas importantes serían en kabala (kartago kontra Sirakusa—377 aEK), kronium (kartago kontra Sirakusa—376 aEK) i Rio kremiso (Griegos kontra kartago—341 aEK). En 340 aEK, kartago había sido empujado hasta la eskina sudoeste de la isla, i una tensa paz se instauro en Sisilia.

Tersera gerra Sisiliana trocar

En 315 aEK Agatokles, el tirano de Sirakusa, se apropio de la siudad de Mesina. En 311 aEK invadio las ultimas kolonias kartajinesas en Sisilia, rompiendo el tratado de paz, i sitio Akragas.

Amílkar, nieto de Hannon el Navegante, lidero la respuesta kartajinesa kon enorme eksito. En 310 aEK kontrolaba kasi por kompleto Sisilia i konsigio sitiar Sirakusa. Desesperado, Agatokles lidero sekretamente una ekspedision de 14.000 hombres hasia tierra firme, esperando salvar sus posesiones en la isla atakando direktamente a kartago. Tuvo parte de razon: kartago se vio forzada a yamar a Amílkar i a gran parte de su ejersito de Sisilia para haser frente a la inesperada nueva amenaza. Aunke el ejersito de Agatokles fue derrotado, el tirano konsigio huir i eskapar a Sisilia donde fue kapaz de negosiar un nuevo akuerdo de paz ke mantuvo a Sirakusa komo un bastion de poder griego en Sisilia.

Pirro de Epiro trocar

Entre 280 aEK i 275 aEK, Pirro de Epiro yevo a kabo dos grandes kampanyas en un esfuerzo por protejer i ekstender la influensia griega en el oeste del Mediterraneo: una kontra el poder emerjente de la Republika Romana para defender las kolonias griegas del sur de Italia, i otra kontra kartago, en un renovado intento por mantener toda Sisilia bajo su kontrol.

Pirro konsigio viktorias nada desisivas en Italia, siendo derrorado finalmente en Sisilia. Para kartago, esto signifiko la vuelta al status quo. Para Roma, sin embargo, signifiko la kaptura de Tarento i la dominasion sovre Italia entera. El resultado fue una redistribusion del poder en el Mediterraneo oksidental: la influensia griega se redujo, mientras ke la kresiente fuerza romana i sus ambisiones territoriales la yevaron direktamente a entrar en konflikto kon kartago.

La krisis de Mesina trocar

Kuando murio Agatokles (288 aEK), un gran numero de mersenarios italianos se enkontraron de repente sin trabajo. En vez de abandonar Sisilia, sitiaron i tomaron la siudad de Mesena (aktual Mesina). Denominandose a sí mismos mamertinos (“hijos de Marte”), sembraron el kaos en las tierras proksimas.

Los mamertinos se konvirtieron en una kresiente amenaza tanto para kartago komo para Sirakusa. En 265 aEK, Hieron II, el nuevo tirano de Sirakusa, tomo aksiones kontra eyos. Enfrentados a una fuerza superior, los mamertinos se dividieron en dos faksiones: una abogaba por rendirse a kartago i la otra prefiría pedir ayuda a Roma. komo resultado, se mandaron embajadas a ambas siudades.

Mientras el Senado Romano debatía el mejor kurso de aksion, los kartajineses aksedieron rapidamente a enviar una guarnision a Mesena. La guarnision fue aseptada en la siudad i una flota kartajinesa atrako en el puerto de la siudad. Sin embargo, poko despues empezaron a negosiar kon Hiero; los mamertinos, alarmados, enviaron otra embajada a Roma pidiendo ke ekspulsasen a los kartajineses.

Agora, kartago tenía fuerzas militares en el estresho kanal de agua ke separa Sisilia de Italia. Esta presensia daba el kontrol efektivo de este kanal a kartago, el Estresho de Mesina, lo ke suponía un klaro peligro para la serkana Roma i sus intereses.

Finalmente, la asamblea romana, aunke retisente a aliarse kon una banda de mersenarios, envio una fuerza ekspedisionaria para devolver el kontrol de Mesena a los mamertinos.

Las gerras Punikas trocar

Duenya del Mediterraneo oksidental, la akumulasion de rikezas fruto de su aktividad komersial la hizo destakar kulturalmente. Establesio kolonias en puntos a lo largo de la kosta este i sur de la península Iberika ansi komo en Sisilia. En el apojeo de su poder shoko kon otra potensia mediterranea emerjente: Roma, por la influensia sovre la helenizada Sisilia. El atake romano kontra tropas kartajinesas en Mesena desenkadeno la primera de las gerras Punikas. Durante el sigiente siglo, estos tres prinsipales konfliktos entre Roma i kartago determinarían el rumbo de la sivilizasion oksidental.

Roma triunfo en esas gerras. El final de la Tersera gerra Punika supuso el fin del poder kartajines, la aneksion territorial -paso a formar parte del Imperio Romano-, el anikilamiento de su kultura i la kompleta destruksion de la siudad por Esipion Emiliano: los soldados romanos fueron de kasa en kasa, matando a los habitantes o esklavizando a los supervivientes. El puerto de kartago fue kemado i la siudad arrasada.

A pesar de la destruksion de la siudad, su emplazamiento era demasiado bueno para desaprovesharlo, por lo ke una nueva siudad se konstruyo ayí, konvirtiendose en la segunda siudad mas poblada de la parte oeste del Imperio Romano. En el siglo segundo, kartago era el sentro de la provisia romana de afrika, kon una poblasion aproksimada de 400.000 personas.