Djerba (en arabo جربة, Djirba) es la isola má grande del Mahgreb i de Afrika del Nord,kon un tamanyo de 514 km²; se topa enel Golfo de Gabes, en la costa de Tunesia.

Mapa de la adá en franzes

El klima de la isola es bueno i el suelo esta bien sembrado. la su sivdad má grande es Houmt-Souk. La isola es un destino turistiko, espesialmente para los turistos de Fransia, Almania, Italia i la Repuvlika Sheka. Es uno de los pokos lares unde se favla un lashon bereber (tamazight). Otro fakto ke atrae turistos a la isola es ke enel filmo Star Wars, munchas de las eszenas de eksteriores de Mos Eisley se filmaron enel anyo 1977 en el chiko puevlo de Ajim. La isola tambien es konosida por la su ermozura, por ser el sentro de la sekta Ibadi del islam i por la su minoria djudia, ke a egzistido en la isola por syéklos, afilu la keilá se achikó por migrasiones a Yisrael i Fransia desde el anyo 1967. La esnoga de El Ghriba es una de las mas viejas i famozas esnogas del mundo i es un sentro de peregrinasyon para djudios tunesinos ke endagora biven en Yisrael o Fransia. En la isola nasió Menahem Mazuz, el aktual Fiskal Jeneral de Yisrael.

La Esnoga El Ghriba

Al prinsipio del syeklo XX, en la isola bivían unos 40 mil avitantes, de los kualos munshos eran Katolikos Maltezes ke lavoravan komo pishkadores de esponjas. La isola es tambien konosida por las sus ermozas plajas i mantiene el su estado komo una sede Katolika Romana en la provensiya eklesiastika de Tripoli Afrikana.

Istorya trocar

La leyenda dize ke Djerba iva ser la isola de los komedores de lotos, kuando Odiseo viajó por la Mar Mediterraneo. La isola, ke era konosida komo Meninx asta el treser syeklo de la era komun, tinía tres viyas; una de eyas, el ke su nombre aktual es Būrgū, fue fondado serka de Midoun en el sentro de la isola. Las ruinas de una gran viya del syeklo V AEK estan sinyaladas por munchas djarras, ansina komo una tumba grande, posivlemente de un myémbro de la famiya real de Numidia. Otra sivdad, ke setopava en la beira del Sud-Oryente de la isola en Meninx, era un grand sentro de produksiyon de tintura de murex (tehelet) i era en ese aspekto el sigundo má grande del mundo dempues de Tiro, en Libanon. En el treser syeklo la misma viya parese ser yamada Girba de unde iva venir el nombre aktual de la isola. La adá tambien iva dar obispos katolikos de la eglesya primitiva, Monnulos i Visente, kenes ivan asistir a los Konsilyos de Kartago en los anyos 255 i 525 (Toulotte, Géographie de l'Afrique chrétienne Proconsulaire, Paris, 1892, pp. 353 and 380). Las ruinas de la su katedral puede ser vista al Sud-Oeste de Meninx. Un treser puevlo emportante, en la kosta sud, serka del puevlo moderno de Guellala, iva ser posivlemente la antika Haribus. La adá iva estar muy povlada en los periodos Romanos i Bisantinos, i posivlemente merkava en otras partes el trigo para los sus abitantes. La aktivita en la isola se iva detener dempues del anyo 650, kuando la plaga Djusitinanika puede ke iva yegar al puerto de Meninx.

Durante la Edad Media, la isola fue okupada por myembros de la sekta Ibadi del Islam. Los Kristianos de Sisilia i Aragon ivan gerrear kon los Ibaditas por el kontrolo de la isola. De este tyempo se ankontran munchas mezkitas chikas del syeklo XII, ansina komo dos fuertes. La isola iva ser kontrolada dos vezes por el Reyno Normando de Sisilia: de 1135 a 1158 i de 1284 a 1333. Durante el sigundo periodo la isola se organisó komo un sinyorio feudal, kon los sigintes Sinyores de Djerba:

  • 1284 - 1305 Roger I,
  • 1305 - 1307 i 1307 - 1310 Roger II
  • 1310 Charles,
  • 1310 Francis-Roger III

Tambien egzistian governadores reales:

  • 1305 - 1308 Simon de Montolieu,
  • 1308 - 1315 Raymond Montaner.

Enel anyo 1513, dempues de tré anyos de eksilio en Roma, la famiya Fregosi iva retornar a Genova, Ottaviano iva ser elejido Doge, i el su ermano Federigo Fregosi (arsobispo i dempues kardinal), komo era el su konseshero shefe, se iva konvertir en el shefe del eksersito de la Repuvlika i iva defenderla kontro de perikolos internos i eksternos, sobro todo los piratas de Berberia. Cortogoli, un korsario de Tunesia, iva blokear la kosta kon una eskuadra, i en pokos dias atrapó diziochu merkaderes. Dempues de resivir el kontrolo de la Armada Genovesa, en la ke Andrea Doria servia, Federigo iva surprender a serka de Bizerta, i iva invadir la adá de Djerba, i dempues retorno a Genova kon munhas rikezas. La isola tambien iva ser okupada por Espanya: 1521 - 1524 i 1551 - 1560; la adá tambien iva ser tomada komo la baza temporala del turkano Barbarossa Hayreddin Pasha en el syeko XVI. El 14 de Mayo del anyo la frota Ottomana, basho el komando de Piyale Pasha i Turgut Reis iva derrotar a la Liga Santa de Filipe II en la Bataya de Djerba.

 
Un Kafé en Djerba

Djerba iva ser parte dela regensia Ottomana de Tunesia asta el anyo 1881, i dempues basho el protektorado Franses, i dempues se iva konvertir en parte de la Repuvlika de Tunesia.

En el atako terrorista a la esnoga El Ghriba el 11 de Avril del anyo 2002, un kamion yeno de eksplosivos iva eksplotar serka de la esnoga, i amorto a 21 personas (14 turistas almanes, 5 tunesinos i dos franseses). Al-Qaeda reklamó la su responsavilita sovro el atako. Por un tyempo munchos turistas desharon de visitar la isola, mas endagora munchos turistas la vijitan.

Transporto trocar

Djerba tyene el ayroporto Djerba-Zarzis, al kualo yegan bolos de Fransia, Almania, Italia, Reyno Unido, Suisa, Espanya i Tunesia.


  Wikimedia Commons alberga kontenido multimedia sovre Djerba

Atamientos eksternos trocar